Mortuary letters from the memory of father educator João Pian (1898-1980): reflections on the celebration of life and death

Authors

Abstract

We analyze the mortuary letters of Salesian priests, through which their memories, methods, history, and religious journey can be characterized. The lives of Salesian priests have been underexplored in educational history research, and mortuary letters reveal how the Salesian chose to pay tribute to the lives of their priest educators and evangelists. We do this by analyzing the mortuary letters of Father João Pian (1898-1980), a Salesian educational priest from the former Southern Mato Grosso region, separately examining his institutional and private memories. The theoretical and methodological framework that underpins our studies come from the theorist Michel Foucault. To achieve this, we employ the method of analyzing primary sources of mortuary letters, which, like any source, must be approached with care, given that they were written by other priests with the intent of honoring these men who dedicated their lives to the Catholic Church and Don Bosco (1815-1888). Mortuary letters can offer significant elements for reflecting upon the relationships and practices of the Salesians. The mortuary letters take on a laudatory tone, and from this perspective, it is pertinent to deconstruct it to a more objective narrative.

Author Biographies

Alana de Oliveira Barbosa, PhD Candidate in Education - State University of Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brazil

PhD student in Education at the Postgraduate Program in Education at the State University of Maringá (UEM). Master's in Education from the State University of Mato Grosso (UEMS), Paranaíba campus. Specialist in Revolutions and Social Movements at UEM. Graduated in History from the Federal University of Mato Grosso (UFMS), Nova Andradina campus. Basic education teacher in the São Paulo state school system.

Daniel Longhini Vicençoni , Doutorado em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM).

Graduado em História, pela Universidade Estadual de Maringá, Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá e aluno do Doutorado em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM). Participa do Grupo de Pesquisa Sobre Política, Religião e Educação na Modernidade (UEM) e do Grupo de Estudo e Pesquisa em História da Educação e do Ensino de Leitura e Escrita (GEPHEELE - UEM).

William Robson Cazavechia , Secretaria de Ensino do Estado do Paraná

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá. Participa do Grupo de Pesquisa sobre Política, Religião e Educação nos Tempos Modernos (UEM), pelo qual, é pesquisador responsável pela Linha de Pesquisa Educação na Sociedade do Espetáculo; pesquisador pelo Núcleo de Estudos sobre Formação Humana (FORMA/UNESC/CNPq); e pesquisador pelo GEPHEELE - Grupo de Estudo e Pesquisa em História da Educação e do Ensino de Leitura e Escrita (UEM). Professor na Rede Pública de Ensino no Estado do Paraná - SEED. Atua como Foto-documentarista e na Produção Cultural

References

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Published

2024-07-30

How to Cite

de Oliveira Barbosa, A., Longhini Vicençoni , D., & Robson Cazavechia , W. (2024). Mortuary letters from the memory of father educator João Pian (1898-1980): reflections on the celebration of life and death. Patrimônio E Memória, 20(1), 1–17. Retrieved from https://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/2843