The construction of indigenous profile in My Dear Cannibal, by Antônio Torres

Authors

Keywords:

Cunhambebe, Historical and biographical profile, Identity, Otherness

Abstract

Inserted in the process of revisitation of the nationalist discourse, the book My Dear cannibal, by Antonio Torres, creates a displacement of the images that constitute the indian’s historical-biographical profile, creating a reading space in which the differences in the discourse of national unit are revealed. . Seeking the recovery of indigenous memory, the romance, guided by a passionate storyteller, brings to light the debate about the representation of identity and, through ahistorical-fictional plot, relays the historical and literary discourses, tensing them. So to say, this articleseeks to analyze how torreana narrative, through the establishment of the image of Cunhambebe, builds a historicalbiographical profile of the indigenous, by putting into play the issue of otherness.

Author Biography

Juliana Souza Gomes Nogueira, Paulista State University UNESP

Professora de Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa; Produção textual e Orientação Metodológica do Instituto Federal da Bahia. Doutora em Literatura e Cultura pela Universidade Federal da Bahia. Mestre em Literatura e Diversidade Cultural pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2010). Graduada em Letras Vernáculas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2007). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura e suas interfaces, atuando principalmente no seguinte tema: estudos comparados de literatura de língua portuguesa; bem como literatura contemporânea produzida na Bahia.

References

ALENCAR, José de. O guarani. 20. ed. São Paulo: Ática, 1996.

BERND, Zilá. Literatura e identidade nacional. 2. ed. Porto Alegre: UFRGS, 2003.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

BOSI, Alfredo. Um mito sacrificial: o indianismo de Alencar. In:______. Céu, inferno. São Paulo: Editora 34, 2003, p. 176-193.

CAMINHA, Pero Vaz de. A Carta de Pero de Caminha: reprodução fac-similar do manuscrito com leitura justalinear de Antônio Geraldo da Cunha, César Nardelli Cambraia, Heitor Megale. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 1999.

CHAUÍ, Marilena. Brasil: o mito fundador e a sociedade autoritária. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2000.

CUNHA, Eneida Leal. Ainda a Carta de Pero Vaz De Caminha. Quinto Império – Revista de Cultura e Literaturas de Língua Portuguesa, UFBA, Salvador, v. 1, n. 4, p. 11-20, 1º semestre, 1995.

DIAS, Gonçalves. Os Timbiras. In: DIAS, Gonçalves. Poesia completa e prosa escolhida. Rio de Janeiro: José Aguilar, 1959, p. 473-523.

HALL, Staurt. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DPeA, 2005.

OLIVIERI-GODET, Rita. Os fios híbridos da tessitura da história em O nobre seqüestrador, de Antônio Torres. Antonio Torres. Disponível em: . Acesso em: 28 jul. 2007.

PEREIRA, Elvya Shirley Ribeiro. A representação do nacional em Triste fim de Policarpo Quaresma. 1991. 98f. Dissertação (Mestrado em Literatura Brasileira) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 1991.

PEREIRA, Elvia Shirley Ribeiro. Piguara: Alencar e a invenção do Brasil. Feira de Santana: Universidade Estadual de Feira de Santana, 2000.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Do contrato social [1972]: Ensaio sobre a origem das línguas. São Paulo: Abril Cultural, 1978. (Coleção Os pensadores).

TORRES, Antônio. Meu querido canibal. Rio de Janeiro: São Paulo: Record, 2000.

Published

2014-12-30

How to Cite

Souza Gomes Nogueira, J. (2014). The construction of indigenous profile in My Dear Cannibal, by Antônio Torres. Patrimônio E Memória, 10(2), 125–140. Retrieved from https://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3572