Heritage Education Actions for Knowledge and extroversion of historical and cultural heritage in Baixada Maranhense and Reentrâncias Maranhense

Authors

Keywords:

Cultural Heritage, Baixada Maranhense, Reentrâncias Maranhenses

Abstract

The research came from the need to provide students of the Undergraduate Program in Human Sciences - UFMA – Campus Pinheiro, heritage experiences in extraclass activities in the regions of Baixada Maranhense and Reentrâncias Maranhenses, complementing the content worked in classrooms. For that, didactic-pedagogical strategies were developed for the extroversion of the historical and cultural patrimony, with the participation of the students from the planning, through the field research and dissemination of the results. This paper will present three case studies applied in the disciplines of Brazilian Historical Heritage, Folklore and Popular Culture and History of Colonial America, whose focus was to present support of memories and stories in living laboratories, such as the Pinheiro city, Historical Center of São Luís and Alcântara and the Quilombola Community of Itamatatiua, in Alcântara

Author Biographies

Arkley Marques Bandeira, Paulista State University UNESP

Arkley Marques Bandeira é Professor do Departamento de Oceanografia e Limnologia e dos Programas de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade e em Desenvolvimento e Meio Ambiente da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Mestre e Doutor em Arqueologia pelo Museu de Arqueologia e Etnologia da Universidade de São Paulo (USP). Graduado em História pela Universidade do Estado do Maranhão (UEMA). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

Marcelo Fagundes, Paulista State University UNESP

Marcelo Fagundes é Professor da graduação em Geografia, da Pós-Graduação em Ciências Humanas e da Pós-Graduação em Geologia da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM). Pós-Doutor em Geologia pela UFVJM e em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre e Doutor em Arqueologia e Graduado em História pela Universidade de São Paulo (USP).

Leonardo Silva Soares, Paulista State University UNESP

Leonardo Silva Soares é Professor do Departamento de Oceanografia e Limnologia e do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente e Saúde e Ambiente da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Pós-Doutor em Planejamento Ambiental e Geoecologia da Paisagem pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutor em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Mestre em Sustentabilidade de Ecossistemas e Graduado em Ciências Aquáticas pela UFMA.

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Published

2021-06-30

How to Cite

Marques Bandeira, A., Fagundes, M., & Silva Soares, L. (2021). Heritage Education Actions for Knowledge and extroversion of historical and cultural heritage in Baixada Maranhense and Reentrâncias Maranhense . Patrimônio E Memória, 17(1), 508–529. Retrieved from https://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3066