Between use and function

The practice of collecting photographs in the nineteenth century

Authors

Keywords:

Collecting, Collection, Photographs, Imperial Family, Nineteenth Century

Abstract

The paper discusses the uses and functions of photography in the nineteenth century, in particular the practice of collecting photography in this century, notably in Brazil. It is important to define collecting as a universal social practice, and the collection as a representation of its collector. This paper also aims to discuss the impact of the creation of photographic processes on the habit of collecting, as well as the uses and functions of photography in the nineteenth century in the practice of collecting photographs. There is a discussion of the relevance of the Imperial Family as disseminator and collector of photography, and of the characteristics of photography collecting by the elite in nineteenth century Brazil.

Author Biography

Rosane Carmanini Ferraz, Paulista State University UNESP

Doutora em História pelo Programa de Pós-Graduação em História, Área de Concentração: História, Cultura e Poder, da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Professora de História com experiência no Ensino Fundamental, Médio, Técnico e Ensino Superior, na rede pública e privada. Atualmente é historiadora do Departamento de Acervo Técnico da Fundação Museu Mariano Procópio (MAPRO) e Agente de Suporte Acadêmico do Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)/UFJF. Mestre (2001) e Especialista (2000) em Ciência da Religião pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Religião da UFJF. Licenciada (1998) e Bacharel em História (2000) pela UFJF, atuou em projetos de pesquisa relacionados à história da arte, como bolsista de iniciação científica. Atuou como Chefe de Departamento e Coordenadora de Curso de Graduação na Fundação Educacional São José.

References

ABREU, Regina. Museus etnográficos e práticas de colecionamento: antropofagia dos sentidos. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, n. 31, p. 100-125, 2005.

ANDRADE, Joaquim Marçal Ferreira. O papel do papel: um breve ensaio acerca da relevância da fotografia em papel albuminado no século XIX. In: FUNDAÇÃO BIBLIOTECA NACIONAL. De volta à luz: fotografias nunca vistas do Imperador. São Paulo: Banco Santos; Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2003, p. 110-123.

AUBENAS, Sylvie. Viagens pela fotografia no século XIX: a coleção do Imperador Pedro II. In: FUNDAÇÃO BIBLIOTECA NACIONAL. De volta à luz: fotografias nunca vistas do Imperador. São Paulo: Banco Santos; Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2003, p. 28-35.

BARROS, Myriam Moraes Lins de. Memória e Família. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 29-42, 1989.

BENJAMIN, Walter. O colecionador. In: ______. Passagens. Belo Horizonte: UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2006, p. 237-244.

BLOM, Philipp. Ter e Manter: uma história íntima de colecionadores e coleções. Rio de Janeiro: Record, 2003.

CARNEIRO, Juno Alexandre Vieira. Imagens decompostas: o Acervo Fotográfico do Arquivo Público Mineiro. Mneme Revista de Humanidades, Caicó, Rio Grande do Norte, v. 4, n. 7, p. 1-13, mar. 2003. Disponível em: . Acesso em: 10 mar. 2012.

CARVALHO, Vania Carneiro; LIMA, Solange Ferraz. Fotografias como objeto de coleção e de conhecimento: por uma relação solidária entre pesquisa e sistema documental. Anais do Museu Histórico Nacional, Rio de Janeiro, v. 32, p. 15-34, 2000.

COSTA, Thainá Castro. Colecionando o invisível: o reordenamento de mundo a partir de objetos de descarte. 2012. 123 f. Dissertação (Mestrado em Memória Social) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.

FUNDAÇÃO BIBLIOTECA NACIONAL. De volta à luz: fotografias nunca vistas do Imperador. São Paulo: Banco Santos; Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2003.

FUNDAÇÃO BIBLIOTECA NACIONAL. Coleção D. Thereza Christina – Álbuns Fotográficos. Disponível em: <http://bndigital.bn.br/dossies/colecao-d-thereza-christina-maria-albunsfotograficos/>. Acesso em: 2 jan. 2010. Não paginado.

GOLDFELD, Monique Sochaczewski. Fotografias do Oriente Médio na Coleção Teresa Cristina. In: XXIV SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 24., 2007, São Leopoldo (RS). Anais do XXIV Simpósio Nacional de História; Associação Nacional de História. São Leopoldo (RS): UNISINOS, 2007, p.1-10.

HEYNEMANN, Claudia Beatriz; RAINHO, Maria do Carmo Teixeira; LISSOVSKY, Maurício. Retratos Modernos. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2005.

KOSSOY, Boris. Os tempos da fotografia: entre o efêmero e o perpétuo. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2007.

LE GOFF, Jacques. Documento/Monumento. In: ENCICLOPÉDIA EINAUDI: MemóriaHistória. Lisboa: Imprensa Nacional - Casa da Moeda, 1984, p. 95-106. v. 1.

PAVÃO, Luis. Conservação de Colecções de Fotografia. Lisboa: Dinalivro, 1997.

POMIAN, Krzysztof. Coleção. In: ENCICLOPÉDIA EINAUDI: Memória-História. Lisboa: Imprensa Nacional - Casa da Moeda, 1984, p. 51-86. v. 1.

MUAZE, Mariana. As memórias da viscondessa: família e poder no Brasil Império. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Senac, 2009.

VASQUEZ, Pedro Karp. O álbum de fotografia. In: MORAES ARGON, Maria de Fátima. Família Imperial: álbum de retratos. Petrópolis: Museu Imperial, 2002.

VASQUEZ, Pedro Karp. O Brasil na fotografia oitocentista. São Paulo: Metalivros, 2003.

Published

2014-06-30

How to Cite

Carmanini Ferraz, R. (2014). Between use and function: The practice of collecting photographs in the nineteenth century . Patrimônio E Memória, 10(1), 183–198. Retrieved from https://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3555