CELINA DE MORAES PASSOS
teacher trainer and pioneer in the field of food and nutrition in Brazil
Keywords:
Professional Education, Educational Heritage, Memory Center, School culture, Food and Nutrition, Oral HistoryAbstract
In the article it is proposed the reconstruction of the social and profesional courses of Celina de Moraes Passos, who studied to be a teacher, was a nutritionist and one of the pioneers in the field of food and nutrition in Brazil. Although she had published some books, there are few records about her biography. Through the intangible heritage, it was reflected on the practices and representations of this teacher, researching them in memory centers of a technical school and two nutrition colleges, one in São Paulo and another in Rio de Janeiro. The prefaces of her jobs contributed to identify these courses, and based on primary and secondary sources, it was possible to employ the concept of school culture and the methodology of oral history to draw these courses in profesional education and in the Food Service of Social Security.
References
*Fontes*
CINQUENTENÁRIO DO CURSO DE NUTRIÇÃO. Resgate com sabor de história: Revista Mercado Catering. São Paulo, ano I, n.7, p.10-17, 1989.
SAPS. Serviço de Alimentação da Previdência Social. Boletim do SAPS. Rio de Janeiro, n.1, p.26-29, set., 1945.
USP. UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Faculdade de Saúde Pública. São Paulo: Serviço de graduação, 29 dez. 1942, 02 julho 2012.
*Referências*
ABN. ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NUTRIÇÃO. Histórico do nutricionista no Brasil. 1939 a 1989. Coletânea de depoimentos e documentos. São Paulo: Atheneu Editora, 1991.
APAN. ASSOCIAÇÃO PAULISTA DE NUTRIÇÃO. Histórico da Associação Paulista de Nutrição – 1954 a 2011. Disponível em: <http://www.apanutri.com.br/site/historiaapan.asp>. Acesso em: 2 jul 2015.
BIZZO, Maria Letícia Galluzzi; et al. Aspectos dos processos, determinantes e implicações do modelo de criação e consolidação dos cursos e profissão de nutricionista no Brasil. In: ENCONTRO REGIONAL DE HISTÓRIA, 11., 2004, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos… Rio
de Janeiro: Associação Nacional de História, 2004. Disponível em: <http://site.anpuh.org/index.php/encontros-regionais/encontros-anpuh-rio/xi-encontroregional-de-historia-2004>. Acesso em: 2 jul. 2015.
CARVALHO, Maria Lucia Mendes; FAGNANI, Maria Angela. Francisco Pompêo do Amaral: sujeito social e seus objetos de ensino em prol da alimentação e nutrição no Brasil. Revista Linhas, Florianópolis, v. 15, n. 8, p. 100-126, jan./jun., 2014. Disponível em: <http://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723815282014100/3104>. Acesso em: 18 mar. 2015.
CARVALHO, Maria Lucia Mendes. Desvendando raízes e retratos no campo da alimentação e nutrição no Brasil: de Francisco Pompêo do Amaral ao Centro Paula Souza. 2013. 486 f. Tese de Doutorado (Doutorado em Planejamento e Desenvolvimento Rural Sustentável). Faculdade de Engenharia Agrícola, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013. Disponível em: <http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=000914976>. Acesso em: 24 mar 2015.
CARVALHO, Maria Lucia Mendes (org). “Cultura, saberes e práticas”: Memórias e História da Educação Profissional. São Paulo: Centro Paula Souza, 2011. Disponível em: <http://www.cpscetec.com.br/memorias/arquivos/cultura_saberes_praticas.pdf>. Acesso em: 24 mar. 2015.
CORRÊA, Rosa Lydia Teixeira. O livro escolar como fonte de pesquisa em História da Educação. Cad. CEDES, Campinas, v. 20, n. 52, p. 11-24, nov. 2000. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000300002&Ing.>. Acesso em: 14 mar 2006.
FREITAS, Zoraide Rocha de. História do Ensino Profissional no Brasil. São Paulo: Associação dos Servidores do Ensino Profissional. 1954.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 09-43, jan./jun. 2001. Disponível em: <http://moodle.fct.unl.pt/pluginfile.php/122509/mod_resource/content/0/Leituras/Dominique_Julia.pdf>. Acesso em: 24 mar 2015.
LAURINDO, Arnaldo. 50 anos de Educação Profissional. Estado de São Paulo. 1911 a 1961. 1. ed. São Paulo: Editora Gráfica Irmãos Andrioli S.A., 1962.
LIMA, Eronides da Silva. Mal de Fome e não de Raça. Gênese, constituição e ação política de educação alimentar. Brasil. 1934-1946. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2000.
MAUAD, Ana Maria. História, iconografia e memória. In: SIMSON, Olga Rodrigues de Moraes von. Os Desafios Contemporâneos da História Oral. Campinas: Área de Publicações CMU/UNICAMP, 1997. P.309-320.
MORAES, Carmen Sylvia Vidigal; ALVES, Julia Falivene. (org). Álbum Fotográfico: - uma história em imagens – escolas profissionais públicas do Estado de São Paulo. Centro Paula Souza. 1. ed. São Paulo: Imprensa Oficial, 2002a. Disponível em: <http://www.cpscetec.com.br/memorias/imagens/albumfoto1104pb.pdf>. Acesso em: 24 mar. 2015.
______. Contribuição à Pesquisa do Ensino Técnico no Estado de São Paulo: Inventário de Fontes Documentais. Centro Paula Souza. 1. ed. São Paulo: Imprensa Oficial, 2002b.
NORA, Pierre. Entre a memória e a história. A problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, v. 10, p. 7-28, dez. 1993. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101/8763>. Acesso em: 2 jul 2015.
PASSOS, Celina de Moraes. Noções sobre Química Alimentar. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1938.
______. Manual de Dietas Hospitalares. Associação Paulista de Hospitais, [entre 1954 e 1959].
______. Organização de Cozinhas Hospitalares. 1 ed. São Paulo: Gráfica e Editora Edigraf S.A., 1972.
POMPÊO DO AMARAL, Francisco. Aula inaugural. Santos: Edição do Instituto D. Escolástica Rosa, 1939a.
______. Os Cursos de Dietética: organizados e inaugurados na Superintendência do Ensino Profissional. 1. ed. Santos: Instituto D. Escolástica Rosa. 1939b.
SCHEINER, Tereza. A Declaração de Quebec (1984). In: BRUNO, Maria Cristina Oliveira (Org.) O ICOM-Brasil e o Pensamento Muselógico Brasileiro: documentos selecionados. São Paulo: Pinacoteca do Estado; São Paulo: Secretaria de Estado da Cultura; São Paulo: Comitê Brasileiro do Conselho Internacional de Museus, 2010. p.114. 2 v.
SILVEIRA, Horácio Augusto. Relatório 1936. Superintendência da Educação Profissional e Doméstica. Secretaria dos Negócios da Educação Pública, 1937.
VIÑAO, Antonio. Memória. Patrimônio Y Educación. Revista História da Educação, Porto Alegre, v. 15, n. 33, p. 31-62, jan./abr. 2011. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/20100/11674 >. Acesso em: 2 jul. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.