Relations between the primary education, secondary and musical and cultural heritage in the decade of 1920 in the city of Bagé/RS
Keywords:
Primary Public Education, Heritage, Cultural HeritageAbstract
This article is part of the research done in documentary collections (journals and reports Intendenciais) present in the Museum Dom Diogo de Souza and the Municipal Public Archives of the city of Bage / RS, which aims to understand the specifics of how Elementary Public Instruction possibility of changes social and cultural. In this sense, we intend to establish dialogues historiographical conceptions of Municipal Public Instruction, as a possibility of recovery of cultural and educational heritage of the city in the 1920s as well as realize that educational, urban, cultural and social changes promoted by Republican thought. In this sense, we subsidize our analysis through the prism of historical-critical methodology, providing an empirical framework able to articulate the relationship between the written and non-written documents.
References
*Fontes*
Jornal Correio do Sul, 15 de janeiro de 1921.
Jornal Correio do Sul, 18 de abril de 1925.
Jornal Correio do Sul, 24 e 30 de março de 1926.
Jornal Correio do Sul, 30 de março de 1926.
Jornal Correio do Sul, 10 e 16 de agosto de 1926.
Jornal O Dever, 07 de janeiro de 1921.
Jornal O Dever, 19 de agosto de 1925.
Jornal O Dever, 11 de abril de 1926.
Jornal O Dever, 15 de agosto de 1926.
Jornal O Dever, 06 de abril de 1927.
Relatório Intendencial de Tupy Silveira apresentado ao Conselho Municipal em 20 de setembro de 1923. Bagé: Typografia e Encadernação do Povo, 1923.
Relatório Intendencial de Carlos Cavalcanti Mangabeira apresentado ao Conselho Municipal em 20 de setembro de 1925. Bagé: Typografia Casa Maciel, 1925.
Relatório Intendencial de Carlos Cavalcanti Mangabeira apresentado ao Conselho Municipal em 20 de setembro de 1926. Bagé: Typografia Casa Maciel, 1925.
Relatório Intendencial de Carlos Cavalcanti Mangabeira apresentado ao Conselho Municipal em 20 de setembro de 1928. Bagé: Typografia Casa Maciel, 1925.
*Referências*
AMARAL, Giana Lange do. O Gymnasio Pelotense e a Maçonaria: Uma face da História da Educação em Pelotas. Pelotas: Seiva/UFPel, 1999.
BAKOS, Margaret Marchiori. Política na Sala de Visitas (1897-1937). In: GOLIN, Tau & BOEIRA, Nelson (Orgs.) Coleção História Geral do Rio Grande do Sul - República Velha (1889-1930). Tomo I, v. 2. Passo Fundo: Méritos, 2007. p. 171-224.
BRASIL. Decreto nº 3.890, de 1º de Janeiro de 1901. Aprova o Codigo dos Institutos Offciaes de Ensino Superior e Secundário, dependentes do Ministério da Justiça e Negocio Interiores. Disponível em: www2.camara.gov.br. Acesso em: 10 de jul. 2013.
CERQUEIRA, Fábio Vergara; MICHELON, Francisca Ferreira; NOGUEIRA, Porto Isabel;GOLDBERG, Luiz Guilherme Duro; FERREIRA, Mazzuchi Letícia Maria. O Centro de Documentação Musical da UFPel no horizonte da multidisciplinaridade: articulações entre musicologia histórica, gestão patrimonial e memória institucional. Revista História, Franca, v. 27, n. 2, p. 111-143, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_pdf&pid=S0101-90742008000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 20 jul. 2013.
CHUVA, Márcia. O ofício do historiador: sobre ética e patrimônio cultural. In: Instituto do patrimônio histórico e artístico nacional. Anais da I Oficina de Pesquisa: a pesquisa histórica no IPHAN. Rio de Janeiro: IPHAN, Copedoc, 2008. (Patrimônio: Práticas e Reflexões). p.27-43.
CORSETTI, Berenice. Controle e Ufanismo: A Escola Pública no Rio Grande do Sul (1890-1930). 1998. 485 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, 1998.
_________. Uma história sobre trajetórias dos professores públicos do Rio Grande do Sul (1889-1930). Revista História & Perspectivas, Uberlândia, volumen 38, n. 38, jan. jun. 2008, p. 79-98. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/historiaperspectivas/article/view/19163. Acesso em: 23 out. 2013.
LEMIESZEK, Claúdio de Leão. Bagé: Relatos de sua História. Porto Alegre: Martins Livreiro, 1997.
NOGUEIRA, Isabel Porto; SOUZA, Márcio de. A Música. In: GOLIN, Tau & BOEIRA, Nelson (Orgs.) Coleção História Geral do Rio Grande do Sul - República Velha (1889-1930). Passo Fundo: Méritos, 2007, v. 3, p. 329-352.
_________. O ensino musical no RS da Primeira República: o Rio Grande dos Conservatórios. In: MICHELON, Francisca Ferreira (Org.). Música, memória e sociedade ao sul: retrospectiva do Grupo de Pesquisa em Musicologia da UFPel (2001-2011). Pelotas: Editora da UFPel, 2011, v.1, p. 59-72.
RODRIGUES, Claudia Maria Leal. Institucionalizando o ofício de ensinar: estudo histórico sobre a educação musical em Porto Alegre (1887-1918). 236 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Programa de Pós-Graduação em Música, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2000.
SILVA, Mozart Linhares da. Do Império da lei às grades da cidade. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1997.
TABORDA, Tarcisio Antônio Costa. Câmara Municipal de Bagé: 140 anos de História (1847-1987). Bagé: Câmara Municipal, 1987.
WINTER, Leonardo Loureiro; BARBOSA JÚNIOR, Luiz Fernando; MÂNICA, Sólon. O Conservatório de Música do Instituto de Belas Artes do Rio Grande do Sul: fundação, formação, primeiros anos (1908-1912) e incorporação à universidade. In: Revista do Conservatório de Música da UFPel, Pelotas, volume 1, n. 1, p.195-219, jan-dez, 2008. Disponível em: http://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/RCM/article/view/2440/2288. Acesso em 15 jul. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.