Writing and reading of history during local commemorations in Passo Fundo and Erechim
a research proposal
Keywords:
Writing, Reading, Commemoration, History, MemoryAbstract
This article intends to discuss the practice of reading and writing of history during the commemorations of the cities anniversaries. This work discusses mainly about the relation between the production of history at the moment of commemoration and memory, language and imaginary, insofar these elements have a great influence into the practices of reading and writing. The temporality in the production of history is also important for the reason that the categories of time are essential to organize and comprehend the history speech. After this debate, this paper tries to establish some proceedings of research and education to analyze the history texts which are produced during the commemorations. To do that the production of two cities from Rio Grande do Sul are used as examples.
References
BENINCÁ, Elli. Prática pedagógica uma questão de método. In: BENINCÁ, Elli; CAIMI, Flávia Eloísa (Org.). Formação de professores: um diálogo entre a teoria e a prática. Passo Fundo: UPF, 2002. p.51-64.
BENVENISTE, Émile. Problemas de lingüística geral I. 5. ed. Campinas: Pontes Editores, 2005.
BENVENISTE, Émile. Problemas de lingüística geral II. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2006.
BEZERRA, Holien Gonçalves. Ensino de História: conteúdos e conceitos básicos. In: KARNAL, Leandro (Org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2007. p.37-48.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de história: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
CAIMI, Flávia Eloísa. Conversas e controvérsias: o ensino de história no Brasil (1980-1998). Passo Fundo: UPF, 2001.
CATROGA, Fernando. Memória, história e historiografia. Coimbra: Quarteto, 2001.
CATROGA, Fernando. Pátria e Nação. In: Jornada setecentista. Anais da VII Jornada Setecentista. Disponível em: http://www.humanas.ufpr.br/portal/cedope/jornadas/vii-jornadasetecentista-2007/ Curitiba: CEDOPE, 2007. p. 13-34.
CATROGA, Fernando. Os passos do homem como restolho do tempo: memória e fim do fim da história. Coimbra: Almedina, 2009.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
CERTEAU, Michel de. A escrita da história. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2011.
CHARTIER, Roger. A história ou a leitura do tempo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
COSTA, Israel José da. Album oficial cinqüentenário de Erechim. Porto Alegre: Metropole, 1968.
DOSSE, François. História e ciências sociais. Bauru: Edusc, 2004.
HARTOG, François. Tempo e História: “como escrever a história da França hoje?”. História Social, Campinas, v.1, n. 3, p.127-154, 1996.
HARTOG, François. Evidência da história: o que os historiadores veem. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
KOSELLECK, Reinhart. Futuro Passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto: PUC-Rio, 2006.
MONTEIRO, Charles. Porto Alegre e suas escritas: história e memórias da cidade. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006.
MONTEIRO, Charles. Pensando sobre História, Imagem e Cultura Visual. Patrimônio e memória, São Paulo, v. 9, n. 2, p.3-16, 2013.
NICOLAZZI, Fernando. Uma teoria da história: Paul Ricoeur e a hermenêutica do discurso historiográfico. História em Revista, Pelotas, v.9, n.1, p.1-16, 2003.
POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n.10, p.200-212, 1992.
RICOEUR, Paul. História e verdade. Rio de Janeiro: Forense, 1968.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa (tomo 1). Campinas: Papirus, 1994.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa - Tomo III. Campinas: Papirus, 1997.
RICOEUR, Paul. Quelques réflexions sur l'intitulé du séminaire. In: DOUGIER, Henry (Org.). Travail de mémoire 1914-1998 Une nécessite dans un siècle de violence. Paris: Éditions Autrement, 1999.
RICOEUR, Paul. O passado tinha um futuro. In: MORIN, Edgar (Dir.). A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001, p.369-378.
RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Unicamp, 2007.
ROCHA, Helenice Aparecida Bastos. A escrita como condição para o ensino e a aprendizagem de história. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 30, n. 60, p.121-142, 2010.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene. Ensinar história. 2. ed. São Paulo: Scipione, 2009.
SIMAN, Lana Mara de Castro. A temporalidade histórica como categoria central do pensamento histórico: desafios para o ensino e aprendizagem. In: DE ROSSI, Vera Lúcia Sabongi; ZAMBONI, Ernesta (Org.). Quanto tempo o tempo tem! Educação, filosofia, psicologia, cinema, astronomia, psicanálise, história... 2. ed. Campinas: Alínea, 2005, p.109-143.
XAVIER E OLIVEIRA, Francisco Antonino. Terra dos Pinheiraes. Passo Fundo: Livraria Nacional, 1927.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.