Of the misuses of literature by history

Authors

Keywords:

Rhetoric, Literary criticismo, History, Novel

Abstract

This article aims to study the always problematic relationship between literature and history. From some aspects of Hayden White’s last book, The Practical Past, we intend to question the fact thatsome historians, when they use literary material, ends up privileging a very specific genre, namely, the realist novel. In its end, this article also intends to demonstrate, through the woks of Antonio Candido and Franco Moretti, how the tools developed by the literary analysis can bring out historical meaning of non-realist novels.

Author Biographies

Leandro Thomaz de Almeida, Paulista State University UNESP

Graduação em Teologia (2001), Graduação em Letras pela Unicamp (2005), Mestrado em Teoria e História Literária pela Unicamp (2008) e Doutorado em Teoria e História Literária pela Unicamp (2013). Período de um ano de Doutorado-sanduíche realizado na Université Sorbonne-nouvelle Paris III, sob supervisão do prof. Dr. Alain Pagès, durante o qual realizei pesquisas no ITEM (Institut de textes et manuscrits modernes), Bibliotèque Nationale de France e Bibliothèque Sainte-Geneviève. Em 2015, realizei um período de pesquisas de pós-doutorado na University of California, Davis, sob supervisão do Prof. Dr. Leopoldo Bernucci. Tenho experiência na área de Letras, Literatura, subárea Historiografia e Teoria Literária, Literatura Brasileira, Literatura comparada e Cultura e Teologia.

Rodrigo Cerqueira, Paulista State University UNESP

Doutor em Teoria Literária (IEL/Unicamp) – Pós-doutorando do Departamento de Sociologia da
Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas – USP.

References

CANDIDO, Antonio. O discurso e a cidade. São Paulo: Duas Cidades, 1993.

EAGLETON, Terry. Criticism and ideology – a study in marxist literary theory. London: Verso Editions, 1978.

FURST, Lilian. All is true: the claims and strategies of realist fiction. Durham: Duke University Press, 1995.

GAY, Peter. Savage reprisals: Bleak house, Madame Bovary, Buddenbrooks. New York : W.W. Norton, 2002.

GINZBURG, Carlo. Relações de força: história, retórica, prova. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

JAKOBSON, Roman.The Dominant. In: Language in Literature. Boston: Belknap Press, 1987.

MORETTI, Franco. The dialectic of fear. In: New Left Review. Londres, n. 136, p. 67-85, nov.-dez, 1982

______. Signs Taken for Wonder: Essays in the Sociology of Literary Forms. London: Verso, 1983.

SCHWARZ, Roberto. Adequação nacional e originalidade crítica. In: Seqüências brasileiras: ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, p. 24-45, 1999.

SCHWARZ, Roberto (2006). Pressupostos, salvo engano, de ‘Dialética da malandragem. In: Que horas são?: ensaios. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, p. 129-155, 2006.

WHITE, Hayden.The Practical Past. Evanston: Northwestern UP, 2014.

______. Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-Centure Europe. Baltimore: John Hopkins UP, 1973.

Published

2016-12-30

How to Cite

Thomaz de Almeida, L., & Cerqueira, R. (2016). Of the misuses of literature by history. Patrimônio E Memória, 12(2), 96–116. Retrieved from https://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3484