Artist of memory

the narrative of Franklin Joaquim Cascaes

Authors

Keywords:

Art Collections, Franklin Joaquim Cascaes, Florianopolis, Museu, Memory, Heritage

Abstract

Study obout a the collection’s art of the Museu de Arqueologia e Etnologia da Universidade Federal de Santa Catarina – MARQUE UFSC – where images can be instruments or disposals of memories, evocative of remembers, information support and documents of historical discourses. The goal is to identify and analyze in Franklin drawings its relationship with the memory and identity of the city of Florianópolis, in order to establish relations between the equity and the artwork. The theory research is linked to the heritage and memory, through the methodology of documental analysis. These works are representative of Florianópolis city's architecture, its religion, its popular tradition, their productive activities, their festivals.

Author Biography

Aline Carmes Krüger, Paulista State University UNESP

Professora do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal de Santa Catarina. Possui graduação em História pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. É mestre em Artes Visuais pelo Programa de Pós Graduação em Artes Visuais da Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC e doutora em Museologia e Patrimônio pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO. Integrante do Grupo de Pesquisa Organização do Conhecimento e Gestão Documental - KOD e do Núcleo de Pesquisa e Estudos em Arquivos Contemporâneos - NUPEAC. Coordenou projetos de extensão em Paleografia.

References

BAUDRILLARD, Jean. O sistema dos objetos. Tradução Zulmira Ribeiro Tavares. São Paulo: Perspectiva, 1973.

BENJAMIN, Walter. O colecionador. In:__. Passagens. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2006. p. 238-246.

CALVINO, Ítalo. As cidades invisíveis. Tradução Diogo Mainardi. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CASCAES, Franklin Joaquim. Caderno 18. Florianópolis: Museu Universitário Professor Oswaldo Rodrigues Cabral / UFSC. Manuscrito. 1968.

______. Manuscrito 251. Florianópolis: Museu Universitário Professor Oswaldo Rodrigues Cabral / UFSC. Manuscrito. 1975.

______. Entrevista conduzida por Gelci José Coelho. Florianópolis, CD 8 – Entrevista 08 B. Acervo do Museu Universitário Professor Oswaldo Rodrigues Cabral – UFSC. 1980.

______. Vida e arte e a colonização açoriana. Entrevistas concedidas e textos organizados por Raimundo C. Caruso. Florianópolis: Editora da UFSC, 1981.

CHAGAS, Mario. Há uma gota de sangue em cada museu: a ótica museológica de Mário de Andrade. Chapecó: Argos, 2006.

FLORES, Maria. Bernadete. Ramos. Teatros da vida, cenários da história, a farra do boi e outras festas na Ilha de Santa Catarina: Leitura e interpretação. 1991. 341f.Tese (Doutorado em História) – Faculdade de História. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1991.

FONSECA, Maria Cecília Londres. Patrimônio em processo: trajetória da política federal de preservação do Brasil. Rio de Janeiro: UFRJ/IPHAN, 1997.

HERNANDEZ, Francisca Hernandez. Planteamientos teóricos de la museologia. Gijón: Ediciones Trea, 2006.

LE GOFF, Jacques. História e memória. 5. ed. Campinas, SP: Editora UNICAMP, 2003.

MENSCH, Peter. O objeto de estudo da museologia. Rio de Janeiro: UNIRIO/UFG, 1994.

POMIAN, Krzysztof. Coleção. In: Enciclopédia Einaudi – Memória História. Lisboa: Imprensa Nacional, Casa da Moeda, 1984. v. 1, p.51-86.

RIBEIRO, Leila Beatriz. Patrimônio visual: as imagens como artefatos culturais. In: DODEBEI, Vera; ABREU, Regina (Org). E o patrimônio? Rio de Janeiro: Contra Capa/Programa de pós-graduação em Memória Social, 2008. p.59-71.

______. Por que você não coleciona selos como todo mundo? Velhice e objetos de coleção na trajetória de Urbano, O Aposentado. Ciências Sociais Unisinos, São Leopoldo, v. 47, n. 3, set./dez. 2011. p. 199-207.

SANTOS, Silvio Coelho dos. Depoimento. Revista Museu 30 anos: Museu Universitário – UFSC. Florianópolis: s/d. p. 15-18.

SCHEINER, Tereza. Imagens do não-lugar: comunicação e os ‘novos patrimônios’. 2004, 293f. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro: ECO/UFRJ, 2004.

______; Cristina Moletta. Museologia ou Patrimoniologia? Reflexões. In: GRANATO, Marcus; SANTOS, Claudia Penhados; LOUREIRO, Maria Lucia (Orgs.). Museu e Museologia: Interfaces e Perspectivas/ Museu de Astronomia e Ciências Afins. Rio de Janeiro: MAST, 2009. p.43-59.

______. Museologia e interpretação da realidade: o discurso da história. In: Museology and History: Symposium Museology as a field of study. ICOM/IFOCOM. ICOFOM STUDY SERIES – ISS 35. Alta Gracia, Cordoba: 2006. p.53-60.

SIQUEIRA, Vera Beatriz. Museus Modernos, imagens do fim. In: 19º ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES DE ARTES PLÁSTICAS – ANPAP. Cachoeira. Anais Eletrônicos. Cachoeira: ANPAP, EDUFBA, 2010. Disponível em: http://www.anpap.org.br/2010/pdf/cc/vera_beatriz_siqueira.pdf (Consultado em set. 19, 2010).

SOUZA, Evandro André de. Franklin Cascaes: Uma cultura em transe. Florianópolis: Insular, 2002.

Published

2016-12-30

How to Cite

Carmes Krüger, A. (2016). Artist of memory: the narrative of Franklin Joaquim Cascaes. Patrimônio E Memória, 12(2), 46–60. Retrieved from https://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3481