The Kerb dance as site of memory

Continuities, permanencies and transformations through two lines of analysis

Authors

Keywords:

Kerb, Pedro Weingartner, Memory, Transformations

Abstract

This paper aims to understand the representation and the importance of Kerb dance through two analytical. The first refers to the dance represented by the gaucho artist Pedro Weingärtner, in 1892. The dance exposed on the painting presents various research elements that collaborate to understand the habits and customs of German community in the 19th century. In this case, the dance may be studied as a depicted memory, besides being a site of sociability and maintenance of Germanic culture and identity. The second line of analysis focuses on the feast existing today, especially in the municipalities in the countryside of Rio Grande do Sul state. The aim is to understand the elements of permanence and those which have undergone some transformation over the past few years of the Kerb dances, also paying attention to the changes in the function of the dance to communities in Rio Grande do Sul.

Author Biography

Cyanna Fochesatto, Paulista State University UNESP

yanna Missaglia de Fochesatto é Licenciada e Bacharel em História pela Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS); Especialista em Estudos Culturais e os Currículos Escolares Contemporâneos na Educação Básica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); Mestre em História pelo Programa de Pós Graduação em História da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Atuou como professora de Ciências Humanas da rede de ensino privada de Eldorado do Sul. Atualmente é Doutoranda do Programa de Pós Graduação em História da Unisinos, onde é bolsista Capes. Possui interesses nas áreas de Ensino da História, História Cultural e História Ambiental. Atualmente também está concluindo a segunda graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional UNINTER.

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Published

2016-06-30

How to Cite

Fochesatto, C. (2016). The Kerb dance as site of memory: Continuities, permanencies and transformations through two lines of analysis. Patrimônio E Memória, 12(1), 122–141. Retrieved from https://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3462