Self writing with and without moderation
feminine academic memorials held (USP – UNICAMP, 2000-2015)
Keywords:
Academic Memorial, Memory, Ego-History, Self-EthnographyAbstract
The academic memorial is an autobiographical account that is structured at the confluence of the bureaucratic requirement and the self-narrative, presenting itself as a privileged manifestation of the memory of individuals who stand out in their professional
lifes, reaching higher levels of the academic career. In this article, we sought, from thirteen academic memorials of professors approved in tenure contests in the Departments of History and Anthropology at USP and UNICAMP between 2000 and 2015, to discuss some issues regarding the female condition, in particular, about class conditions, race and gender. The documentary scope also offers elements for problematizing the processes of building self-writing, having ego-history and self-ethnography as references, based on markers about family origins; inheritance, work and legacy, professional activities and corporality.
References
* Fontes *
ALBIERI, Sara. Memorial (Concurso de Professor Titular em História). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, São Paulo: Universidade de São Paulo - USP, 2013.
BRESCIANI, Maria Stella Martins. Memorial (Concurso de Professor Titular em História). Instituto de Filosofia, e Ciências Humanas, Campinas: Universidade de Campinas - UNICAMP, 2002.
CAPELATO, Maria Helena Rolim. Memorial (Concurso de Professor Titular em História). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, São Paulo: Universidade de São Paulo - USP, 2006.
FERLINI, Vera Lucia Amaral. Memorial (Concurso de Professor Titular em História). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, São Paulo: Universidade de São Paulo - USP, 2007.
IOKOI, Zilda Márcia Gricoli. Memorial (Concurso de Professor Titular em História). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, São Paulo: Universidade de São Paulo - USP, 2010.
LARA, Silvia Hunold. Memorial (Concurso de Professor Titular em História). Instituto de Filosofia, e Ciências Humanas, Campinas: Universidade de Campinas - UNICAMP, 2009.
LÉA, Vanessa R. Memorial (Concurso de Professor Titular em Antropologia). Instituto de Filosofia, e Ciências Humanas, Campinas: Universidade de Campinas - UNICAMP, 2010.
MACHADO, Maria Helena P.T. Memorial (Concurso de Professor Titular em História). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, São Paulo: Universidade de São Paulo - USP, 2010.
NOVAES, Sylvia Caiuby. Memorial (Concurso de Professor Titular em Antropologia). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, São Paulo: Universidade de São Paulo - USP, 2010.
PONTES, Heloisa André. Memorial (Concurso de Professor Titular em Antropologia). Instituto de Filosofia, e Ciências Humanas, Campinas: Universidade de Campinas - UNICAMP, 2014.
RAGO, Luzia Margareth. Memorial (Concurso de Professor Titular em História). Instituto de Filosofia, e Ciências Humanas, Campinas: Universidade de Campinas - UNICAMP, 2003.
SAMARA, Eni De Mesquita. Memorial (Concurso de Professor Titular em História). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, São Paulo: Universidade de São Paulo - USP, 2000.
SCHWARCZ, Lilia K. Moritz. Memorial (Concurso de Professor Titular em Antropologia). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, São Paulo: Universidade de São Paulo - USP, 2004.
* Bibliografia *
ALMEIDA, Jane Soares de. Mulheres e Educação: a paixão pelo possível. São Paulo: Editora Unesp, 1998.
AMELANG, James A. De la autobiografía a los ego-documentos: un forum abierto. Cultura, Escrita y Sociedad, Madri: Universidad de Alcala, n. 1, 2005.
ANHEZINI, Karina. Arautos da História da historiografia: as disputas por um conceito de historiografia nas cartas de Amaral Lapa enviadas a Nilo Odália. Revista Patrimônio e Memória, São Paulo: UNESP, v. 11, n. 1, p. 4-21, jan-jun, 2015.
ARISTIZABAL, Catherine. Autodocumentos hispanoamericanos del siglo XIX: fuentes personales y análisis histórico. Berlim: LIT Verlag; Hamburger Lateinamerikastudien, 2012.
AURELL, Jaume. Autobiography as unconventional History: constructing the author. Rethinking History: Journal of Theory and Practice, London: Routledge, v. 10, p. 433-449, 2006.
AURELL, Jaume. Theoretical perspectives on historians’ autobiographies: from documentation to intervention. New York; London: Routledge, 2015.
AURELL, Jaume. Del logocentrismo a la textualidad: la autobiografía académica como intervención historiográfica. Edad Media: Revista de Historia, Espanha: Universidad de Valladolid, n. 9, p. 193-222, 2008.
AURELL, Jaume. Textos autobiográficos como fontes historiográficas: relendo Fernand Braudel e Anne Kriegel. História. Tradução Wilton C. L. Silva. São Paulo: Unesp, v. 33, n. 1, p. 340-364, 2014.
BARROS, Mariana Luz Pessoa de. O discurso da memória: entre o sensível e o inteligível. São Paulo, 2011. Tese (Doutorado) – Departamento de Linguística; Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas; Universidade de São Paulo.
BELL, Susan Groag; MARILYN, Yalom. Introduction. In: BELL, Susan Groag; MARILYN, Yalom. Revealing lives: autobiography, biography, and gender. Albany: State University Of New York Press, 1990, p. 1-13.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Diário de campo: a antropologia como alegoria. São Paulo: Brasiliense, 1982.
BRUNER, Edward M. Ethnography as narrative. In: TURNER, Victor Witter; BRUNER, Edward M. The Anthropology of experience. Illinois: Urbana; Chicago: University of Illinois, 1986, p. 139-155.
CÂMARA, Sandra Cristinne Xavier da; PASSEGGI, Maria da Conceição. O gênero memorial acadêmico no Brasil: concepções e mudanças de uma autobiografia intelectual. In: XXIV Jornada Nacional do Grupo de Estudos Linguísticos do Nordeste. Natal: UFRN, 4 a 7 de set.
Anais, 2012. Disponível em: http://www.gelne.org.br/Site/arquivostrab/1517-ARTIGOGELNE-2012-SandraCXCamara-Passeggi.pdf. Acesso em: 27 abr.2014.
CÂMARA, Sandra Cristinne Xavier da; PASSEGGI, Maria da Conceição. Memorial acadêmico: investigando sua gênese. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre (org.). Memórias, memoriais: pesquisa e formação docente. São Paulo: Paulus, 2008.
CAMPOS, José Francisco Guelfi. Preservando a memória da ciência brasileira: os arquivos pessoais de professores e pesquisadores da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2014. Dissertação (Mestrado) – Departamento de História; Faculdade de Filosofia, Letras e
Ciências Humanas; Universidade de São Paulo.
CARVALHO, Raphael Guilherme de. Tentativas de mitologia (1979), escrita de si e memória de Sérgio Buarque de Holanda. Estudos Históricos, Rio de Janeiro: FGV, v. 30, n. 62, p. 701- 720, 2017.
DELGADO-GARCIA, Manuel. La metodología biográfica narrativa y posibilidades en el ámbito del docente universitário. Revista Latinoamericana de Metodologia de las Ciencias Sociales, Argentina: Universidad Nacional de La Plata, v. 8, n. 2, p. 1-15, 2018.
DINTENFASS, M. Crafting Historians’ lives: autobiographical constructions and disciplinary discourses after the Linguistic Turn. The Journal of Modern History, v. 71, p. 150-165, 1999.
ELLIS, Carolyn. The ethnographic I: a methodological novel about autoethnography. Walnut Creek. California: Alta Mira Press, 2004.
EVANGELISTA, Marcela Boni; RIBEIRO, Suzana Lopes Salgado. Da terra ao corpo: lutas e conquistas de gênero. METAXY: Revista Brasileira de Cultura e Políticas em Direitos Humanos, Rio de Janeiro: UFRJ, v. 1, n. 2, 2018.
GOSSAMAN, Lionel. History as (auto)biografy: a revolution in historiography, In: DONALDSON-EVANS, Mary; FRAPPIER-MAZUR, Lucienne; PRINCE, Gerald. Autobiography, History, rhetoric. Amsterdam: Rodopi, 1994, p. 103-129.
JONES, Stacy Holman et al. Handbook of autoethnography. New York: Left Coast Press, 2013.
LEJEUNE, Phillipe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2008.
LIMA, Roberto Kant de. A antropologia na academia: quando os índios somos nós. Niterói: EDUFF, 1997.
MUNIZ JÚNIOR, João; SILVA, Wilton C. L. Virtudes epistêmicas e performance na escrita de si de Nelson Werneck Sodré. Revista Outros Tempos, São Luis (MA): UEMA, v. 16, n. 28, p. 26-47, 2019. Disponível em: https:// www.outrostempos.uema.br/OJS/index.php/outros_tempos_uema/article/view/690. Acesso em: 20 jun. 2020.
NASCIMENTO, Juliana Luporini do; NUNES, Everardo Duarte. Quase uma auto/biografia: um estudo sobre os cientistas sociais na saúde a partir do Currículo Lattes. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, p. 1077-1084, 2014.
NASCIMENTO, Juliana Luporini. Uma (con)figuração social: cientistas sociais, antropólogos, sociólogos e cientistas políticos em saúde no Brasil. Campinas, 2011. Tese (Doutorado) - Departamento de Medicina Preventiva e Social; Faculdade de Ciências Médicas; Universidade Estadual de Campinas.
NORA, Pierre. Ensaios de ego-história. Lisboa: Edições 70, 1989.
OKELY, Judith; CALLAWAY, Helen. Anthropology and autobiography. New York: Routledge, 1992.
PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Eliseu Clementino de; VICENTINI, Paulo Perin. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto)biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista, Belo Horizonte: UFMG, v. 27, n. 1, p. 369-386, 2011.
PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino (org.). (Auto)biografia: formação, territórios e saberes. São Paulo: Paulus; Natal: EDUFRN, 2008.
PASSEGI, Maria da Conceição; SILVA, Vivian Batista da. Narrar é humano! Autobiografar é um processo civilizatório. In: PASSEGI, Maria da Conceição; SILVA, Vivian Batista da (org.). Invenções de vida, compreensão de itinerários e alternativas de formação. São Paulo: Cultura
Acadêmica, 2010, p. 103-128.
PAUL, Herman. Self-images of the historical profession: Idealized practices and myths of origin. Storia della Storiografia, Países Baixos: University of Leiden, v. 59-60, p. 157-170, 2011.
PAUL, Herman.What is a scholarly persona? Ten theses on virtues, skills, and desires. History and Theory, Connecticut: Wesleyan University, v. 53, p. 348-371, 2014.
PIÑA, Carlos. La construccion del “si mismo” en el relato autobiográfico. Chile: FLACSO, n. 383, 1988.
PIÑA, Carlos. Sobre la naturaleza del discurso autobiográfico. Anuário Antropológico/88. Brasília: Editora UNB, 1991.
POPKIN, J. D. Historians on the autobiographical frontier. The American Historical Review, Oxônia: Oxford University Press, v. 104, p. 725-748, 1999.
POPKIN, J. D. History, historians & autobiography. Chicago: The University of Chicago Press, 2005.
POPKIN, J. D. Ego-histoire and beyond: contemporary french historian-autobiographers. French Historical Studies, Carolina do Norte: Duke University Press, v. 4, n. 19, p. 1139-1167, 1996.
RAAB, Diana. Transpersonal approaches to autoethnographic research and writing. The Qualitative Repor, v. 18, n. 21, p. 1-18, 2013. Disponível em: https://nsuworks.nova.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1516&context=tqr. Acesso em: 16 mar. 2018.
REED-DANAHAY, Deborah. Auto/Ethnography: rewriting the self and the social. Oxford; New York: Berg, 1997.
REGO, Teresa Cristina. Trajetória intelectual de pesquisadores da educação: a fecundidade do estudo dos memoriais acadêmicos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 19, n. 58, p. 779-800, 2014.
SAFATLE, Vladimir. Dos problemas de gênero a uma teoria da despossessão necessária: ética, política e reconhecimento em Judith Butler. In: Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. São Paulo: Autêntica, 2015, p. 102-120.
SARLO, Beatriz. Paisagens imaginárias: intelectuais, arte e meios de comunicação. São Paulo: Edusp, 2005.
SILVA, Wilton C. L. Quando a experiência acadêmica se transforma em experiência de escrita: memoriais acadêmicos como autobiografias. Cadernos de História, Mariana: UFOP, v. 9, p. 86-106, 2014.
SILVA, Wilton C. L. A vida, a obra, o que falta, o que sobra: memorial acadêmico, direitos e obrigações da escrita. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis: PPGH/UDESC, v. 7, n. 15,p. 103-136, 2015.
SILVA, Wilton C. L. Para além da ego-história: memoriais acadêmicos como fontes de pesquisa autobiográfica. Patrimônio e Memória, Assis: UNESP, v. 11, p. 71-95, 2015.
SILVA, Wilton C. L. Saber se inventar: o memorial acadêmico na encruzilhada da autobiografia e do egodocumento. Métis: História & Cultura, Caxias do Sul: Universidade de Caxias do Sul, v. 15, p. 44-67, 2016.
SILVA, Wilton C. L. Brilho etéreo de arquivos e lembranças: algumas questões sobre arquivos pessoais e biografias. Diálogos, Maringá: UEM, v. 21, p. 32-43, 2017.
SILVA, Wilton C. L. Jogo de titular: questões de gênero em memoriais acadêmicos de titularidade de antropólogas (USP/UNICAMP, 2000-2015). Comunicação oral. Anais da 31ª. Reunião Brasileira de Antropologia. Brasília: UNB, 2018. Disponível em: http://www.evento.abant.org.br/rba/31RBA/files/1539477260_ARQUIVO_COMUNICACAOORALRBA2018_JogodeTitular.pdf. Acesso em: 02 jul. 2019.
SILVA, Wilton C. L.; MONTEAGUDO, José Gonzales. Cartesianos o Hermeneúticos: el memorial académico como forma de autobiografía docente en Brasil. Cuestiones Pedagógicas, Sevilla: Facultad de Ciencias de la Educación, v. 25, p. 133-144, 2017.
SILVA, Wilton C. L.; VIEIRA, Rafaela Duarte. De lá para cá: classe, raça e gênero em narrativas autobiográficas de antropólogas em memoriais acadêmicos (USP/UNICAMP, 2004-2014). Amazônica: Revista de Antropologia, Belém: UFP, v. 11, n. 1, p. 59-81, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/amazonica/article/view/6695. Acesso em: 15 jun. 2020.
TOMASSINI, Cecilia. Ciencia académica de varone y mujeres em dos disciplinas del conocimiento dentro de la Universidad de la Republica. Montevideo: Universidad de la Republica, 2013.
VELHO, Léa; LÉON, Elena. A construção social da produção científica por mulheres. Cadernos Pagu, Campinas: Universidade Estadual de Campinas, v. 10, p. 309-344, 1998.
VERSIANI, Daniela Beccaccia. Autoetnografias: conceitos alternativos em construção. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2005.
WAIZBORT, Leopoldo. Para uma sociologia do memorial acadêmico - um fragmento. Literatura e Sociedade, São Paulo: Universidade de São Paulo, n. 3, p. 77-82, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.