Circulation of Pierre Faure’s articles in Servir Magazine

Authors

Keywords:

Pierre Faure, Catholic Intellectual, New Catholic Education, Circulation of Pedagogical Models, Educational Periodic

Abstract

Pierre Faure, a French Jesuit, developed an innovative proposal for New Catholic Education based on several school-based matrixes. His reference as an educator traveled around the world, with Brazil being one of the countries in which his proposal was recognized by those who sought to tone the Catholic position in the Brazilian school field. One of the diffusers of his ideas was the SERVIR bulletin, created by the Catholic Education Association (AEC). The purpose of this article is to understand the circulation of Pierre Faure's texts in SERVIR magazine, between 1952 and 1963, years of the priest's first and last publication in this bulletin. The concept of circulation proposed by Roger Chartier (1992) is used as a theoretical reference, understood as a series of operations for the dissemination of texts written in specialized magazines. So far, it is possible to affirm that Faure opened the dialogue to the possibilities of convergence of the work in the classroom with Catholicism and Scholanism.

Author Biographies

Daniele Hungaro Silva, Paulista State University UNESP

Daniele Hungaro da Silva é Doutoranda em História e Historiografia da Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina UDESC). Mestra em Sociologia e História da Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Norberto Dallabrida, Paulista State University UNESP

Norberto Dallabrida é Professor de História da Educação do Centro de Ciências Humansa e Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). PósDoutor pela Universidad de Alcalá de Henares, na Espanha, e Pós-Doutor pela Université Rene Descartes, Paris V, Sorbonne, França. Doutor em História Social pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre e Graduado em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduação em Pedagogia pela UDESC. Bolsista de Prodtutividade em Pesquisa do CNPq – Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico –, nível 1D.

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Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências Humanas e da Educação; Universidade do Estado de Santa Catarina.

Published

2020-12-30

How to Cite

Hungaro Silva, D., & Dallabrida, N. (2020). Circulation of Pierre Faure’s articles in Servir Magazine. Patrimônio E Memória, 16(2), 175–191. Retrieved from https://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3173