Circulation of Pierre Faure’s articles in Servir Magazine
Keywords:
Pierre Faure, Catholic Intellectual, New Catholic Education, Circulation of Pedagogical Models, Educational PeriodicAbstract
Pierre Faure, a French Jesuit, developed an innovative proposal for New Catholic Education based on several school-based matrixes. His reference as an educator traveled around the world, with Brazil being one of the countries in which his proposal was recognized by those who sought to tone the Catholic position in the Brazilian school field. One of the diffusers of his ideas was the SERVIR bulletin, created by the Catholic Education Association (AEC). The purpose of this article is to understand the circulation of Pierre Faure's texts in SERVIR magazine, between 1952 and 1963, years of the priest's first and last publication in this bulletin. The concept of circulation proposed by Roger Chartier (1992) is used as a theoretical reference, understood as a series of operations for the dissemination of texts written in specialized magazines. So far, it is possible to affirm that Faure opened the dialogue to the possibilities of convergence of the work in the classroom with Catholicism and Scholanism.
References
A.E.C. do Brasil. Semanas Pedagógicas: de 1955 e 1956 promovidas pela A.E.C do Brasil – sob a orientação do Rev. Pierre Faure S. J. Do Centre D’Études Pédagogiques de Paris. Rio de Janeiro: Edições da A.E.C. do Brasil, s. d.
AUDIC, Anne Marie. Pierre Faure s.j. 1904-1988: vers une pédagogie personnalisée et communautaire. Paris: Dom Bosco, 1998.
AVELAR, Gersolina. A Renovação Educacional Católica: Lubienska e sua influência no Brasil. São Paulo: Cortez; Moraes, 1978.
BERETA, Cristiane; DALLABRIDA, Norberto; CLARINO, Juliana Maués da Silva. A perspectiva de Jayme Abreu sobre a reforma do Ensino Secundário no contexto do CBPE entre 1955 e 1964. In: VIII Colóquio “Ensino Médio, História e Cidadania. Anais eletrônicos. Florianópolis, 2013. Disponível em http://www.revistas.udesc.br/index.php/EnsinoMedio/article/view/3911/2724.
CHARTIER, Roger. Textos, impressões, leituras. In: HUNT, Lynn (org.). A nova história cultural. São Paulo: M. Fontes, 1992, p. 211-238.
CRUZ, Mariano. Resumo do Relatório Geral da A.E.C. Servir-Boletim da A.E.C. do Brasil, Rio de Janeiro, n. 3, p. 10-15, 1966.
CUNHA, Luiz Antônio. Um acordo Insólito: ensino religioso sem ônus. Revista USP, São Paulo. v. 38, n. 4, 2012.
FAURE, Pierre. O problema escolar na França. Servir-Boletim da A.E.C. do Brasil, Rio de Janeiro, n. 4, p. 14, 1951.
FAURE, Pierre. Formação Integral. Servir-Boletim da A.E.C. do Brasil, Rio de Janeiro, n. 1, mar.1952. p.10-11, 1952.
FAURE, Pierre. Maria Montessori. Servir-Boletim da A.E.C. do Brasil, Rio de Janeiro, n. 2, p. 5, 1953.
FAURE, Pierre. 1954. Que penser des écoles nouvelles? Servir-Boletim da A.E.C. do Brasil, Rio de Janeiro, n. 1, p. 4-11, 1954a.
FAURE, Pierre. Écoles nouvelles et pédagogie chrétienne. Servir-Boletim da A.E.C. do Brasil, Rio de Janeiro, n. 2, p. 21-22, 1954b.
FAURE, Pierre. La Pédagogie en France. Servir-Boletim da A.E.C. do Brasil, Rio de Janeiro, n. 4, p. 7-8, 1954c.
FAURE, Pierre. Relatório sobre as sessões pedagógicas no Brasil. Servir-Boletim da A.E.C. do Brasil, Rio de Janeiro, n. 1, p. 21-26, 1959.
FAURE, Pierre. A Reforma do Ensino em França. Servir-Boletim da A.E.C. do Brasil, Rio de Janeiro, n. 4, p. 19-20, 1963.
FAURE, Pierre. Ensino personalizado e comunitário. São Paulo: Loyola, 1993.
FAURE, Pierre. Précurseurs et témoins: d’un enseignement personnalisé et communautaire. Paris: Don Bosco, 2008.
KLEIN, Luís Fernando. Educação personalizada: desafios e perspectivas. São Paulo: Loyola, 1998.
LIMA, Lauro de Oliveira. Estórias da Educação no Brasil: de Pombal a Passarinho. 3. ed. Rio de Janeiro; Brasília, s./e., 1959.
SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 2. ed. Campinas, SP: Autore Associados, 2011.
VIEIRA, Letícia. Um núcleo pioneiro na renovação da educação secundária brasileira: classes secundárias experimentais do Estado de São Paulo (1951-1964). Florianópolis,
Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências Humanas e da Educação; Universidade do Estado de Santa Catarina.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.