Intangible heritage and education

limits and possibilities of educational actions in the State of São Paulo

Authors

Keywords:

Heritage education, Education, Culture, Politics, University

Abstract

This article has as its central theme heritage education and, in this aspect, seeks to reflect on the limits and possibilities of educational actions that involve the idea of safeguarding the intangible cultural heritage of São Paulo. To this end, data were collected on University Extension Projects developed in the state of São Paulo, between 2009 and 2014; then, other actions were taken from the university field (creation of the Paulista Network of Heritage Education) and from the Brazilian Ministry of Education (manuals prepared by the National Historical and Artistic Heritage Institute and adapted to the More Education Program) in order to take them as possibilities of heritage education, especially in cities not benefited by heritage policies. The limits of educational actions were presented due to the recent history of recognition of immaterial heritage in the Federal Constitution of 1988, the National Curriculum Parameters of 1997 and Decree nº. 57.439/2011.

Author Biography

Rafaela Sales Goulart, Paulista State University UNESP

Rafaela Sales Goulart é Doutoranda e Mestra em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), câmpus de Assis. Especialista em História e Humanidades pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Licenciada em História pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), câmpus de Jacarezinho, e em Pedagogia pela Rede de Educação Claretiano, em Guarapuava.

References

BARRETO, Euder Arrais et. al. Patrimônio cultural e educação: artigos e resultados. Goiânia: Editora da UFG, 2008.

BRASIL. Constituição Federal (1988). Brasília, 1988.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: pluralidade cultural, orientação sexual. Brasília: MEC; SEF, 1997.

CARVALHO, José Murilo. Cidadania no Brasil: o longo caminho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

DEMARCHI, João Lorandi. Patrimônio e educação: contribuições da Rede Paulista de Educação Patrimonial para o tema. Revista CPC, São Paulo, n. 20, p. 207–215,2015.

DEMARCHI, João Lorandi. Perspectivas para atuação em educação patrimonial. Revista CPC, São Paulo, n. 22, p. 267-291, 2016.

DIÁRIO OFICIAL. Decreto Nº 57.439, de 2011. Institui o Registro de Bens Culturais de Natureza Imaterial que constituem Patrimônio Cultural do Estado de São Paulo e cria o Programa Estadual do Patrimônio Imaterial. São Paulo, 2011.

FONSECA, Maria Cecília Londres. O patrimônio em processo: trajetória da política federal de preservação no Brasil. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2017.

FLORÊNCIO, Sônia Rampim et. al. Educação patrimonial: histórico, conceitos e processos. Brasília: Iphan; DAF; Cogedip; Ceduc, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

HORTA, Maria de Lourdes Parreiras; GRUNBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Queiroz. Guia básico de educação patrimonial. Brasília: Iphan; Museu Imperial, 1999.

ICOMOS. Declaração do México. México, 1985.

IPHAN - Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (BRASIL). Educação patrimonial: inventários participativos - manual de aplicação. Brasília, 2016.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. O campo do patrimônio cultural: uma revisão de premissas. In: I Fórum Nacional de Patrimônio Cultural. Brasília: Iphan, 2012.

NASCIMENTO, Rodrigo Modesto. A preservação do patrimônio cultural no oeste paulista. Jundiaí: Paco, 2012.

ROVAI, Marta. Políticas culturais e tradição popular: uma reflexão sobre os caminhos trilhados e sonhados. In: MAUAD, Ana Maria; ALMEIDA, Juliene Rabêlo de; SANTHIAGO, Ricardo. História pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016.

SCIFONI, Simone. Desafios para uma nova educação patrimonial. Revista Teias, São Paulo, v. 18, n. 48, p. 5-16, 2017.

THOMPSON; Analucia; SOUZA, Igor Alexander Nascimento de. A educação patrimonial no âmbito da política nacional de patrimônio cultural. Políticas Culturais em Revista, v. 8, n. 1, p. 153-170, 2015.

UNESCO. Seção I, Artigo 2. Convenção para a salvaguarda do património cultural imaterial. Paris, 2003.

Published

2020-06-30

How to Cite

Sales Goulart, R. (2020). Intangible heritage and education: limits and possibilities of educational actions in the State of São Paulo. Patrimônio E Memória, 16(1), 566–583. Retrieved from https://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3153