Cultural heritage and games
a literature review for the possible creation of the category “functional games”
Keywords:
Cultural Heritage, Functional games, CultureAbstract
We propose a literature review in the field of games, addressing two classic authors of the twentieth century - Huizinga (Homo ludens) and Caillois (Games and men), until the recent theses on the theme in Brazil - with emphasis after the growth in scientific
production that took place in 2010. The fields of heritage and games can be correlated in terms of how games had eventually shaped the various cultural dimensions. The aim is to validate a new category of games, preliminarily called “functional games”: games that would have imbued themselves with a function that goes beyond playfulness, allowing the socialplay heritage experience, placing gamers in a state of significantly immersion. The purpose of the work is to sensitize recent researchers about the areas of interaction between heritage and games, allowing for deeper reflections to be made from this interdisciplinary gathering.
References
AMPLIFICA. Taxionomia de Bloom. Disponível em: http://amplifica.org/taxonomiadebloom/. Acesso em: 22 set. 2019.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. São Paulo: Zahar, 2015.
BLOOM, Benjamin S et al. Taxionomia de objetivos educacionais 1: domínio cognitivo. São Paulo: Globo, 1976.
BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora UNESP, 2004
BRASIL. Lei de Propriedade Industrial (Lei Federal número 9.279 de 14 de maio de 1996).
CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens. Lisboa: Cotovia, 1990.
CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. São Paulo: Pensamento, 1989.
CANOTILHO, José Joaquim Gomes. Direito constitucional e teoria da Constituição. 3 ed. Coimbra: Almedina, 1999.
CAPES. Plataforma de Teses e Dissertações. Disponível em: https://catalogodeteses.capes.gov.br/. Acesso em: 23 jul. 2019.
CHOAY, Françoise. Alegoria do patrimônio. São Paulo: Almedina Brasil; Edições 70, 2017.
COULANGES, Fustel de. A cidade antiga. São Paulo: Edipro, 2008.
CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Flow and education. Palestra. Disponível em: https://tinyurl.com/y3tknuxg. Acesso em: 18 jul. 2019.
HOBSBAWM, Eric. A era das revoluções: 1789-1848. São Paulo: Paz e Terra, 2012.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.
JOHN, Jessy. Study on the nature of impact of soft skills training programme on the soft skills development of management students (September 17, 2009). Pacific Business Review, p. 19-27, 2009. Disponível em: https://ssrn.com/abstract=1591331. Acesso em: 14 set. 2019.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita. São Paulo: B. do Brasil, 2000.
MUNHOZ, Daniella Rosito Michelena. Design de jogos de tabuleiro e dinâmicas cooperativas. Curitiba, 2018. Tese (Doutorado em Design) - Universidade Federal do Paraná.
PEREIRA, Elaine Aparecida Teixeira. O conceito de campo de Pierre Bourdieu: possibilidade de análise para pesquisas em história da educação brasileira. Revista Linhas, Florianópolis, v. 16, n. 32, p. 337-356, 2015.
PIOVESAN, Armando; TEMPORINI, Edméa Rita. Pesquisa exploratória. Revista Saúde Pública, São Paulo, n. 29, p. 318-325, 1995.
PLATÃO. As leis – livro 1. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1xkBKQtofhwv3lR-4-Fjs-s6LnpPF6T3/view. Acesso em: 18 jul. 2019.
SAVI, Rafael. Avaliação de jogos voltados para a disseminação do conhecimento. Florianópolis, 2011. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) – Universidade Federal de Santa Catarina.
SCHMIDT, Albano Francisco; GONÇALVES, Oksandro Osdival. Os gastos do governo federal na área da educação entre 2009-2014. In: XII Seminário Internacional de Demandas Sociais e Políticas Públicas na Sociedade Contemporânea. Disponível em: https://online.unisc.br/acadnet/anais/index.php/sidspp/article/view/13085. Acesso em: 23 jul. 2019.
SCHMIDT, Albano Francisco. Os custos de oportunidade inerentes ao novo plano nacional de educação. In: XIX Conferencia Anual. Santo Domingo: ALACDE, 2015.
SCHMIDT, Albano Francisco. O programa bolsa família visto como um jogo cooperativo. In: CONGRESSO NACIONAL DO CONPEDI, 24., 2015, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: CONPEDI, 2015, p. 427-452
SCHMIDT, Albano Francisco. Programa Bolsa Família: uma análise econômica dos (des)incentivos ao trabalho. Curitiba: Íthala, 2016.
SILVA, José Afonso da. Curso de direito constitucional positivo. São Paulo: Malheiros, 2019.
SOUZA, Jaélison Rodrigues de. Comportamento hipercultural associado ao hábito de jogar videogames comerciais e sua relação com os traços de personalidade sugeridos pelo sistema de facções da série divergente. Recife, 2018. Tese (Doutorado em Administração) – Universidade Federal de Pernambuco.
STEIN, Fernanda. Por uma cidade brincante: coletivos culturais e ações com jogos na cidade de São Paulo. Pelotas, 2018. Tese (Doutorado em Educação Física) – Universidade Federal de Pelotas.
TESSARO, Annye Cristiny. Narrativas e games: um olhar do design literário-artístico. São Paulo, 2018. Tese (Doutorado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.