Ox of masks
memory and immaterial patrimony
Keywords:
Masquerades, Ox of Masks, Immaterial Patrimony, Patrimonialization, São Caetano de OdivelasAbstract
The goal of this paper is to reflect over the identities and cultural transformations of the contemporary street masquerades as of the contribution of the recognition process of such festivities as immaterial goods, having as analysis object the Ox play known as Ox of
masks - São Caetano de Odivelas (PA). The Ox of Masks, or Odivelas Ox, is classified as a street masquerade. Similarly, other festivities that have the figure of the dancing ox as the protagonist of the scene present today significant cultural transformations in its visuality and scenic representation, at the same time as they fight for recognition as immaterial patrimony that is identifying and representative of their culture. It discusses the implications of the patrimonialization for the local communities, in which the festivities enforce the bonds between ancestral traditions and the new generations, comprehending in them their aggregating and transformative power in the social and cultural relationships.
References
ANDRADE, Mário de. Danças dramáticas no Brasil. Organização de Oneida Alvarenga. Belo Horizonte: Itatiaia; Brasília: INL; Fundação Nacional Pró-Memória, 1982. t. 1.
CANCLINI, Néstor García. A sociedade sem relato: antropologia e estética da iminência. Tradução de Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: Edusp, 2016.
IPHAN. Coordenação-Geral de Pesquisa, Documentação e Referência – COPEDOC. Dicionário IPHAN de patrimônio cultural. Rio de Janeiro, 2008.
FONSECA, Maria Cecília Londres. Para além da pedra e cal: por uma concepção ampla de patrimônio cultural. In: ABREU, Regina; CHAGAS, Mário (org.). Memória e patrimônio: ensaios contemporâneos. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009.
GODINHO, Paula. Festas de inverno no nordeste de Portugal: património, mercantilização e aporias da “cultura popular”. Castro Verde: 100 Luz, 2010.
MENEZES, Bruno de. Boi-bumbá: auto popular. Belém: Imprensa Oficial, 1972.
PARÁ. Lei n. 8.691, de 19 de julho de 2018. Diário Oficial da República Federativa do Brasil – Estado do Pará. Belém: Imprensa Oficial do Estado, n. 33.661, p. 6, 20 jul. 2018.
SANT'ANNA, Márcia. A face imaterial do patrimônio cultural. In: ABREU, Regina; CHAGAS, Mário (org.). Memória e atrimônio: ensaios contemporâneos. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009.
SANTOS, Cecilia Rodrigues dos. O patrimônio de Mário de Andrade: tirando o pedregulho da botina para não manquejar. Revista CPC, v. 13, n. 25, p. 11-47, 2018.
SÃO CAETANO DE ODIVELAS (PA). Lei Municipal N2 143/2015, de 12 de agosto de 2015. São Caetano de Odivelas, Pará, 2015.
SALLES, Vicente. Sociedades de Euterpe: as bandas de música no Grão-Pará. Brasília: Edição do Autor, 1985.
TIZA, António Pinelo. Inverno mágico: ritos e mistérios transmontanos. Lisboa: Âncoras, 2015. v. 2.
TURNER, Victor. O processo ritual: estrutura e anti-estrutura. Tradução de Nancy Campi de Castro. Petrópolis: Vozes, 1974.
UNESCO. Diretrizes operativas para a aplicação da Convenção para a Salvaguarda do Património Cultural Imaterial Tradução do Ministério das Relações Exteriores. Brasília, 2006. Disponível em: https://www.unescoportugal.mne.pt/images/cultura/diretrizesoperativaspci_pt_2018_4.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.