Post-History, new museums and museological metamorphosis

Authors

Keywords:

Museum, Museology, Comtemporary art, End of art history, Post-history

Abstract

The aim of this paper is to analyze the tensions in contemporary art and its insertion in the exhibition spaces, observant to the transformations that occur in the field of art, especially those that lead to the metamorphosis and resignification of museums. A
review of some themes related to museum fact was conducted, under lens of authors who discuss the development of art history, contemporary art and post-history art (for instance Hans Belting, Arthur Danto, Vilém Flusser, mainly) confronting them with some key concepts of museology, the emerging situations in the field of art, and the museum itself nowadays. It is pointed out that the museum ends up becoming a stage for all kinds of tensions present in the field of art today. The museums have been gradually turned into just a space where the consecrated and heritage art is presented for it to become a dialogical space where those values are reassessed. The museum, assuming itself as a critical space, for reflection on art, on the world and on itself, leaves behind its character of neutrality, in order to acquire a dialogical identity, thus being able to become a work of art itself.

Author Biography

Ricardo Ramos Costa, Paulista State University UNESP

Ricardo Ramos Costa é Professor do Instituto Federal do Espírito Santo. PósDoutor em História da Arte da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Doutor em Literatura Comparada pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Estudos Literários e Licenciado em Educação Artística – Artes Plásticas pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

References

ADORNO, Theodor. Prismas: crítica cultural e sociedade. São Paulo: Ática, 2001.

BELTING, Hans. O fim da história da arte: uma revisão dez anos depois. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

BOIS, Yve-Alain. Mudança de cenário. In: HUCHET, Stéphane (org.). Fragmentos de uma teoria da arte. São Paulo: Edusp, 2012, p. 119-140.

BRUNO, Cristina. Museologia e museus: princípios, problemas e métodos. Lisboa: ULHT, 1997. (Cadernos de Sociomuseologia, n. 10).

CÂNDIDO, Manuelina Maria Duarte. Ondas do pensamento museológico brasileiro. Lisboa: ULHT, 2003. (Cadernos de Sociomuseologia, n. 20).

CRIMP, Douglas. Sobre as ruínas do museu. São Paulo: M. Fontes, 2005.

CURY, Marília Xavier. Museologia, novas tendências. In: GRANATO, Marcus; SANTOS, Claudia Penha dos; LOUREIRO, Maria Lucia de N. M. (org.). Museu e museologias: interfaces e perspectivas. Rio de Janeiro: MAST, 2009, p. 25-41.

DANTO, Arthur C. A transfiguração do lugar-comum: uma filosofia da arte. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

DANTO, Arthur C. Após o fim da arte: a arte contemporânea e os limites da história. São Paulo: Odysseus, 2006.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

FLUSSER, Vilém. Pós-história: vinte instantâneos e um modo de usar. São Paulo: Annablume, 2011.

FOSTER, Hal. O complexo arte-arquitetura. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

GALARD, Jean. Beleza exorbitante: reflexões sobre o abuso estético. São Paulo: Fap-Unifesp, 2012.

LÉVI-STRAUSS, Claude. O pensamento selvagem. Campinas: Papirus, 1989.

MALRAUX, André. O museu imaginário. Lisboa: Edições 70, 2000.

O’DOHERTY, Brian. No interior do cubo branco: a ideologia do espaço da arte. São Paulo: M. Fontes, 2002.

POULOT, Dominique. O modelo republicano de museu e sua tradição. In: BORGES, Maria Eliza Linhares (org.). Inovações, coleções, museus. Belo Horizonte: Autêntica, 2011, p. 13-23.

POULOT, Dominique. Museu e museologia. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2009.

ROQUE, Maria Isabel Rocha. O museu de arte perante o desafio da memória. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, v. 7, n. 1, p. 67-85, jan.-abr. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/bgoeldi/v7n1/a06v7n1.pdf. Acesso em: 12 abr. 2019.

Published

2021-06-30

How to Cite

Ramos Costa, R. (2021). Post-History, new museums and museological metamorphosis. Patrimônio E Memória, 17(1), 291–308. Retrieved from https://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3056