Interfaces between university extension and memory preservation
a study on cultural heritage in Santa Clara do Sul/RS
Keywords:
Patrimônio cultural, Educação Patrimonial, Extensão UniversitáriaAbstract
This article aims to discuss the importance of the cultural heritage preservation and its relationship with the social memory of the communities. It rescues some normative topics, giving contemporary prominence to the theme, projecting discussions about the role of university extension projects that promote heritage education based on the inseparability between teaching, researching and extension. The actions of the project called “Patrimônio Vivo” re presented in communities in the city of Santa Clara do Sul / RS, in Vale do Taquari, in which cultural identity establishes a relationship with the history of German immigration and with elements that represents the intangible and material heritage. As a result of the extensionist experiences, the project has created spaces for discussion that rescue the identity traits that are related to the cultural landscape and the collective social memory, contributing to communities to be protagonists of the history, as well as preserving the cultural heritage.
References
ABREU, Maurício de Almeida. Sobre a memória das cidades. Revista Território. v. 3, n. 4, p. 5-26, 1998.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. 36. ed. São Paulo: Saraiva, 2007.
CÂMARA DE INDÚSTRIA, COMÉRCIO E SERVIÇOS DO VALE DO TAQUARI. Portal do Vale do Taquari. Disponível em: www.cicvaledotaquari.com.br. Acesso em: 21 fev. 2019.
CASTRO, Carmem Lúcia Weber; PADOIN, Maria Medianeira. A Revolução federativa em Santa Clara do Sul - um estudo de caso (1893 – 1895). Disciplinarum Scientia, Ciências Sociais e Humanas, Santa Maria, v. 1, n. 1, p. 143-155, 2000.
CHOAY, Françoise. A alegoria do patrimônio. São Paulo: Estação Liberdade, 2001.
COLLISCHONN, Wolfgang; RICHTER, Günter Heinz. Arquitetura em enxaimel (Fachwerk): Lajeado, Forquetinha e Canudos do Vale. Lajeado: Grafocem, 2000.
CURY, Isabelle (org.). Cartas patrimoniais. Rio de Janeiro: IPHAN, 2000.
FLORÊNCIO, Sônia et al. Educação patrimonial: histórico, conceitos e processos. 2. ed. Brasília: Iphan, 2014.
FORPROEX. Extensão Universitária: organização e sistematização / Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Belo Horizonte: Coopmed, 2007. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/Organizacao-e-Sistematizacao.pdf. Acesso em: 14 jan. 2019.
HORTA, Maria de Lourdes P.; GRUNBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Q. Guia básico de educação patrimonial. Brasília: Iphan; Museu Imperial, 1999.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Censo 2010. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/. Acesso em: 20 fev. 2019.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Censo 2010. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rs/santa-clara-do-sul/. Acesso em: 20 fev. 2019.
INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL - IPHAN. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/. Acesso em: 26 fev. 2019.
INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL - IPHAN. Programa de Extensão Universitária (ProExt). Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/584/. Acesso em: 21 maio. 2019.
INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL - IPHAN. Publicação online do IPHAN consolida diretrizes da Educação Patrimonial no Brasil. 2014. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/noticias/detalhes/356/publicacao-online-do-iphan-consolida-diretrizes-da-educacao-patrimonial-no-brasil. Acesso em: 19 out. 2018.
MEIRA, Ana Lúcia Goelzer. O patrimônio histórico e artístico nacional no Rio Grande do Sul no século XX: atribuição de valores e critérios de intervenção. Porto Alegre, 2008. Tese (Doutorado em Planejamento Urbano e Regional) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/14319/000661110.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 14 fev. 2019.
MEIRA, Ana Lúcia. O passado no futuro da cidade: políticas públicas e participação popular na preservação do patrimônio cultural de Porto Alegre. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2004.
MOREIRA, Clarissa da Costa. A cidade contemporânea, entre a tabula rasa e a preservação: cenários para o porto do Rio de Janeiro. São Paulo: Editora Unesp, 2004.
PANERAI; CASTEX; DEPAULE. Formas urbanas: a dissolução da quadra. Porto Alegre: Bookman, 2013, p. 1-3.
PRÉDIO histórico abrigará parque agroecológico. A Hora, Lajeado, 15 maio 2019. Disponível em: https://www.jornalahora.com.br/2019/05/15/predio-historico-abrigara-parque-agroecologico/?fbclid=IwAR0ALUeDQUFXVkSGDcdeG1HZZ6Pj9bd1zuucAM9ZrqGc19ickqhhVuuOR4M. Acesso em: 20 maio 2019.
SANTA CLARA DO SUL (Município). Prefeitura de Santa Clara do Sul. Disponível em: https://www.santaclaradosul.rs.gov.br/. Acesso em: 15 fev. 2019.
TOLENTINO, Átila Bezerra. O que não é educação patrimonial: cinco falácias sobre seu conceito e sua prática. In: TOLENTINO, Átila Bezerra; BRAGA, Emanuel Oliveira (org.). Educação patrimonial: políticas, relações de poder e ações afirmativas. João Pessoa: IPHAN-PB/Casa do Patrimônio da Paraíba, 2016.
UNESCO. Convenção para a proteção do patrimônio mundial, cultural e natural. In: CONFERÊNCIA GERAL DA ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. 17ª sessão, Paris, 17 out.-21 nov. 1972. Disponível em: https://whc.unesco.org/archive/convention-pt.pdf. Acesso em: 20 fev. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.