Narratives, dialogues and methodological continuities from ethnocience to teaching Natural Sciences in the Quilombola School of Caldeirão in Salvaterra (Pará)
Keywords:
Training Teachers, Methodologies, Ethnoscience, QuilombolaAbstract
This article brings reflections from a section of research carried out in 2016, which deals with narratives, dialogues and methodological continuities of ethnoscience related to the teaching of natural sciences, in a quilombola school. The data were collected in official documents, interviews and field diaries. The subjects' voices were systematized, using axes of discursive textual analysis. The general objective of this article is to analyze these narratives, dialogues and methodological continuities of ethnoscience, related to the teaching of natural sciences, considering 3 teacher trainers and 3 Teacher in Training. Among the results, it should be noted that the science teaching methodologies comprise the evolutionary contexts of the life of the teacher educators, and of the teachers in training to see under multiple lenses, the interaction between the knowledge of the school curriculum and the local knowledge in Quilombo.
References
BELÉM. Universidade Federal do Pará. Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica – PIBIC- CNPq e PIBIC UFPA. Relatório Técnico – Científico. A Realidade Educacional das Escolas Inseridas em Comunidades Remanescentes de Quilombos no Estado do Pará. Belém, 2006.
BRASIL. Base Nacional Comum. Brasília, 2015.
BRASIL. Constituição Federativa do Brasil. Brasília, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. MEC. LDB 9394/96. Brasília, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais; Meio Ambiente. Brasília: 1997.
BRASIL. Secretaria Especial de Políticas de Promoção da Igualdade Racial. Lei 10639/03. Brasília, 2005.
CHASSOT, A. Saberes populares fazendo-se saberes escolares: uma alternativa para alfabetização científica. In: ROMANOWSKI, J et al. (org.). Conhecimento local e conhecimento universal: diversidade, mídias e tecnologias na educação. Curitiba: Champagnat, 2004. 2v. p. 53-61.
BRANDÃO, Ana Paula. Saberes e fazeres: modos de ver. Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho, 2006.
CONNELY, F. Michael; CLANDININ, D. Jean. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Tradução do Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEI/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo negro. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo: FE-USP, v. 29, n. 1, p. 167-182, 2003.
LÉVI-STRAUSS, Claude. De perto e de longe. Tradução de Léa Mello e Julieta Leite. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
LOPES, Helena Theodoro. Educação e identidade. Revista de Estudos e Pesquisa em Educação. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, n. 63, 1987.
MACIEL, Ana Amélia de Araújo. O grito ribeirinho: eco da educação em escolas da Amazônia. Imperatriz, MA: Ética, 2003.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006.
MORAIS, Regis de. Cultura brasileira e educação. Campinas: Papirus, 1989.
RODRIGUES, Argemiro. Irmandade Nossa Senhora do Rosário dos Homens Pretos. Revista de Estudos e Pesquisa em Educação. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, n. 63, 1987.
SALLES, Vicente. O negro na formação da sociedade paraense. Belém: Paka-Tatu, 2004.
SANTOS, Sales Augusto dos. A Lei nº. 10639/03 como fruto da luta antirracista do Movimento Negro. In: EDUCAÇÃO antirracista: caminhos abertos pela Lei Federal nº. 10639/03. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.
SILVA, Ana Célia da. Estereótipos e preconceitos em relação ao negro no livro de comunicação e expressão do 1º grau – nível I. Revista de Estudos e Pesquisa em Educação. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, n. 63, 1987.
SOUZA, Ana Lúcia Silva; CROSO, Camila. Igualdade das relações étnicas- raciais na escola: possibilidades e desafios para a implementação da Lei 10.639/2003. São Paulo: Petrópolis, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.