Narratives, dialogues and methodological continuities from ethnocience to teaching Natural Sciences in the Quilombola School of Caldeirão in Salvaterra (Pará)

Authors

Keywords:

Training Teachers, Methodologies, Ethnoscience, Quilombola

Abstract

This article brings reflections from a section of research carried out in 2016, which deals with narratives, dialogues and methodological continuities of ethnoscience related to the teaching of natural sciences, in a quilombola school. The data were collected in official documents, interviews and field diaries. The subjects' voices were systematized, using axes of discursive textual analysis. The general objective of this article is to analyze these narratives, dialogues and methodological continuities of ethnoscience, related to the teaching of natural sciences, considering 3 teacher trainers and 3 Teacher in Training. Among the results, it should be noted that the science teaching methodologies comprise the evolutionary contexts of the life of the teacher educators, and of the teachers in training to see under multiple lenses, the interaction between the knowledge of the school curriculum and the local knowledge in Quilombo.

Author Biographies

Ana D'Arc Martins de Azevedo, Paulista State University UNESP

Ana D’Arc Martins de Azevedo é Professora da Universidade da Amazônia (UNAMA) e da Universidade do Estado do Pará (UEPA); ambas em Belém, no Pará. Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestra em Educação pela UEPA e, também, em Educação pelo Centro Universitário Adventista de São Paulo. Especialista em Educação Especial com enfoque inclusivo pelo Claretiano Centro Universitário e, também, Especialista em Supervisão Escolar pela Universidade Salgado de Oliveira. Graduada em Pedagogia pela União de Ensino Superior do Pará. Pós-Doutoranda pela Universidade Federal do Pará (UFPA)

Creusa Barbosa dos Santos Trindade, Paulista State University UNESP

Creusa Barbosa dos Santos Trindade é Professora da Universidade do Estado do Pará (UEPA) e da Universidade da Amazônia (UNAMA); ambas em Belém, no Pará. Doutora em Educação em Ciências e Matemática, com ênfase em Etnociência Quilombola, pela Universidade Federaldo do Pará (UFPA). Mestra em Gestão e Desenvolvimento Regional, com ênfase em Mulheres Quilombolas, pela Universidade de Taubaté (UNITAU), em São Paulo. Graduada em Pedagogia e, também, em Supervisão Escolar pela UFPA.

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Published

2021-06-30

How to Cite

D'Arc Martins de Azevedo, A., & Barbosa dos Santos Trindade, C. (2021). Narratives, dialogues and methodological continuities from ethnocience to teaching Natural Sciences in the Quilombola School of Caldeirão in Salvaterra (Pará) . Patrimônio E Memória, 17(1), 157–177. Retrieved from https://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3048