The Guarani peoples and their everyday relationships

a memory under construction

Authors

Keywords:

Guarani people, Daily Relationships, Memory, Home, Gender

Abstract

The indigenous people of the Guarani ethnic group - considered the oldest people in Brazil; are holders of a great cultural wealth that has been fragmented due to the diverse processes of social transformation to which they have been subjected. Given this scenario, understanding how the first homes in the national territory were configured is of paramount importance not only for the historical record and memory os indigenous peoples, but, also, to understand aspects that involve the relationship of human being with the space inhabited in contemporary times. To this end, a qualitative research was carried out with a focus on the narrative that described, from documentary and bibliographic records, the customs and relationship that occur in the context of their dwellings which resulted in a brief record of the issues of origin of cultural diversity with an emphasis on the behavioral approach from the perspective of housing and the role of women within this society.

Author Biographies

Larissa Albuquerque Alencar, Paulista State University UNESP

Larissa Albuquerque de Alencar é Professora do Departamento de Design e Expressão Gráfica da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Design da Universidade Estadual de Minas Gerais (UEMG), com bolsa do Programa de Bolsas de Pós-Graduação em Instituições fora do Estado do Amazonas – PROPG-CAPES/FAPEAM. Mestra em Ciências Florestais e Ambientais e Graduada em Desenho Industrial pela UFAM. Especialização em Engenharia de Produção com ênfase em Recursos Produtivos e Graduada em Tecnologia em Manutenção em Mecânica pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

Luciana Castro Maeda Avellar, Paulista State University UNESP

Luciana de Castro Maeda Avellar é Doutoranda em Design pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), com bolsa CAPES – Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Mestra e Graduada em Design pela UEMG.

Marcelina Graças Almeida, Paulista State University UNESP

Marcelina das Graças de Almeida é Professora da Escola de Design da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Doutora, Mestra e Graduada em História pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

References

ALONSO, Franklin da Silva. O desenvolvimento cerâmico na cultura Guarani. Revista Mundo Antigo. Campo dos Goitacazes, RJ, v. 2, n. 1, p. 121-133, 2013.

ARECO, Silvino. Cultura Guarani: a palavra original é caracterizada pela palavra que conta os mitos. Amazônica: Revista de Antropologia, v. 8, n. 2, p. 496-516, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/amazonica/article/view/5054. Acesso em: 12 abr. 2021.

BRAGA, Robério. O bem cultural na Amazônia. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 61, n. 3, p. 33-36, 2009. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252009000300013&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 25 mar. 2018.

CAETANO, Rodrigo. COVID-19: dupla jornada aumenta vulnerabilidade das mulheres, diz ONU. 2020. Disponível em: https://exame.com/carreira/covid-19-dupla-jornada-aumentavulnerabilidade-das-mulheres-diz-onu/. Acesso em: 16 mar. 2021.

CAMARGO, Luiz Octávio de Lima. Os interstícios da hospitalidade. Revista Hospitalidade, São Paulo, v. 12, n. especial, p. 42-70, 2015.

CANDAU, Joel. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2019.

CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CARDOSO, Rafael. Uma introdução a história do design. São Paulo: Blucher, 2008.

CARDOSO, T. F. L. As bases da educação: as aulas régias, a academia militar, as aulas de anatomia. Revista do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro, Rio de Janeiro, v. 436, p. 217-240, 2007. Disponivel em: https://drive.google.com/open?id=0B52TfDygHoA1b0tGVnR0S0JKemM. Acesso em: 4 mar. 2020.

COHN, Clarice. Culturas em transformação: os índios e a civilização. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 36-42, 2001.

CUNHA, Manuela Carneiro da. Intérpretes do Brasil 2 – saberes. Direção: Isa Grinspum Ferraz. Produção: Jorge Grinspum. Brasil: Produtora Texto e Imagem, 2002. Duração: 19:32. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-PZWDWupnWQ. Acesso em: 30 mar. 2021.

FEITOSA, Antônio Cordeiro; MENENDEZ, Larissa. Espaço e lugar: cestaria canela Ramkokamekrá. Fênix: Revista de História e Estudos Culturais, Uberlândia, v. 17, n. 17, p.156-174, 2020.

FUNDAÇÃO NACIONAL DO ÍNDIO (FUNAI). História e cultura Guarani. [20--?]. Disponível em: http://www.funai.gov.br/index.php/ascom/1947-historia-e-cultura-guarani?start=1#. Acesso em: 13 abr. 2021.

GUERRAS do Brasil: As guerras da conquista. Direção: Luiz Bolognesi. Produção: Laís Bodanzky; Luiz Bolognesi. São Paulo: Produtora Buriti Filmes, 2018. Duração: 26:43. Disponível em: https://www.netflix.com/br/title/81091385. Acesso em: 25 de março de 2021.

GONDAR, Jô; DODEBEI, Vera. O que é memória social? Rio de Janeiro: Contra Capa, 2005.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.

HORTA, Maria de Lourdes Parreiras; FARIAS, Priscila; GRUNBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Queiroz. Guia básico de Educação Patrimonial. Brasília, Iphan, 1999. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/. Acesso em: 19 mar. 2018.

LE GOFF, Jacques. Patrimônio histórico, cidadania e identidade cultural: o direito à memória. In: BITTENCOURT, Circe (org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997.

LÉVI-STRAUSS, Claude. Antropologia Estrutural. São Paulo: Ubu, 2017.

LÉVI-STRAUSS, Claude. O pensamento selvagem. São Paulo: Papirus, 1989.

MENDONÇA, Caroline Leal; SCHILLACI, Manuela. Mulheres indígenas da tradição. 2019. Disponível em: https://cimi.org.br/wp-content/uploads/2019/03/livro-mulheres-indigenas-tradicao.pdf. Acesso em:10 abr. 2021.

NORA, P. Entre memória e espaço: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, n. 10, p. 7-28, 1993.

OLIVEIRA, Andressa Inácio de. Mulheres brasilis, mulheres platinas: as representações das mulheres tupi-guarani nas Histórias Verdadeiras de Hans Staden e Ulrich Schmidl. Niterói, 2019. Dissertação (Mestrado em História) – Univertsidade Federal Fluminense.

ORTIZ, Rosalvo Ivarra. Artes, artefatos e cosmologia entre os Guaranis (Nhandeva) em Dourados, Mato Grosso do sul (Brasil). Revista Anthropológicas, Recife, ano 23, v. 30, n. 2, p.120-155, 2019.

PELEGRINI, Sandra C. A. Cultura e natureza: os desafios das práticas preservacionistas na esfera do patrimônio cultural e ambiental. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 26, n. 51, p. 115-140, 2006.

POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Rio de Janeiro: Estudos Históricos. p. 3-15, 1989.

POVO Guarani. Grande Povo! Vida, terra e futuro. 200-? Disponível em: http://djweb.com.br/historia/arquivos/cartilha02.pdf. Acesso em: 11 abr. 2021;

RIBEIRO, Darcy. Os índios e a civilização: a integração das populações indígenas no Brasil moderno. Petrópolis: Vozes, 1977.

RIBEIRO, Priscilla Barbosa. A sociodiversidade indígena no Brasil. São Paulo: UNIFESP, 2012.

ROCHA, Thaíse Sá Freire. Refletindo sobre memória, identidade e patrimônio: as contribuições do programa de Educação Patrimonial do MAEA-UFJF. In: ENCONTRO REGIONAL DE HISTÓRIA DA ANPUH-MG, 18. 2012. Anais… Mariana: Edufop, 2013. Disponível em: http://www.encontro2012.mg.anpuh.org/resources/anais/24/1340766055_ARQUIVO_Artigo-Anpuh.pdf. Acesso em: 29 nov. 2018.

ROSA, Helena Alpini; NÖTZOLD, Ana Lúcia Vulfe. Cultura e tradição Guarani a partir dos papéis sociais das mulheres. SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA. 18. Anais... Florianópolis, 2015.

ROSSI, Paolo. O passado, a memória, o esquecimento: seis ensaios da história das ideias. São Paulo: Editora UNESP, 2010.

SCHADEN, Egon. Aspectos fundamentais da cultura Guarani. São Paulo: EDUSP, 1974.

SCHMITZ, Pedro Ignácio. El Guaraní em Rio Grande do Sul: lacolonizacióndel Monte y los frentes de expansión. Estudos Leopoldenses, São Leopoldo: Unisinos, v. 18, n. 64, p.185-206, 1982.

SCHWARCZ, Lília M.; STARLING, Heloisa M. Brasil: uma biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

SILVA, Alexandre da. O grafismo e significados do artesanato da comunidade Guarani da linha gengibre – desenhos das cestarias. Florianópolis, 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Indígena Intercultural) – Universidade Federal de Santa Catarina.

SILVA, Fernanda Isis C. da Silva; SOUZA, Edivanio Duarte de. Informação e formação da identidade cultural: o acesso à informação na literatura de cordel. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 16, n. 1, p. 215-222, 2006.

SURIANI, Rogério Massaro. Releitura das ambientações brasileiras: cinco séculos de história. São Paulo: Senac, 2003

Published

2021-06-30

How to Cite

Albuquerque Alencar, L., Castro Maeda Avellar, L., & Graças Almeida, M. (2021). The Guarani peoples and their everyday relationships: a memory under construction. Patrimônio E Memória, 17(1), 9–34. Retrieved from https://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3039