Um caminho de ferro para o Barreiro

A railway to Barreiro

Authors

Keywords:

Railway, Industry, Barreiro town, Heritage, Conservation

Abstract

Amid railway development, a paradigm of progress and civilization, the government aimed to connect the left bank of the Tagus to the Algarve. Barreiro was chosen for its strategic location, due to its maritime accessibility and relatively close to Lisbon. It was from the implantation of the railroad that the installation of the industry was expected. The former region went from a small port linked to river fishing to a strong industrial zone, with demographic and urban expansion with more than half of the population working with industrial activity. In the mid-20th century, Barreiro was one of the largest industrial empires in the Iberian Peninsula. This article aims to discuss the transformation that developed in Barreiro as a result of the construction and industrial construction, as well as the construction of a local identity that is currently sought through entities and associations of local preservation.

Author Biography

Breno Albuquerque Brandão Borges, Paulista State University UNESP

Breno Albuquerque Brandão Borges é Bolsista de Pós-Doutoramento no projeto HERIT-AGES: 'Idades' do Plástico e do Vidro para quem? Exploração de novas avenidas para a valorização e preservação do patrimônio para o futuro, financiado pela Fundação da Ciência e Tecnologia e investigador do Centro Interuniversitário de História da Ciência e Tecnologia CIUHCT/FCT/UNL. Doutor em História, Filosofia e Patrimônio da Ciência e Tecnologia pela Universidade Nova de Lisboa (NOVA). Mestre em Desenvolvimento Urbano pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e Licenciado em História e Especialista em Patrimônio Histórico: Educação e Preservação pela Universidade Católica de Pernambuco.

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Published

2022-06-30

How to Cite

Albuquerque Brandão Borges, B. (2022). Um caminho de ferro para o Barreiro : A railway to Barreiro . Patrimônio E Memória, 18(1), 19–36. Retrieved from https://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/2984