Art and the environment: convergences between the 19th and 21st centuries
Keywords:
Art in Brazil, Modernity, Art and ecology, Environmental collapseAbstract
The article aims to identify some relationships between art and ecology in Brazil, from the 19th century to the contemporary, through the analysis of works of art created by Johann Moritz Rugendas (1802-1858), José Maria Oscar Rodolpho Bernardelli y Thierry (1852-1931) and Daiara Tukano (1982). The debate about the relationship between humanity and nature is very important in times of environmental collapse and is related to the topic 13 of the United Nations’ Sustainable Development Goals.
References
ª BIENAL INTERNACIONAL DE ARTE DE SÃO PAULO. Daraia Tukano. Disponível em: http://34.bienal.org.br/artistas/8862.
CARNEIRO, Newton. Rugendas no Brasil. Rio de Janeiro: Kosmos, 1979.
DIENER, Pablo; COSTA, Maria de Fátima. A América de Rugendas: obras e documentos. São Paulo: Estação Liberdade, 1999.
DIENER, Pablo. Rugendas 1802-1858. Augsburg: Wissner, 1997.
DUARTE, Regina Hora Duarte. A biologia militante: o museu nacional, especialização científica, divulgação do conhecimento e práticas políticas no Brasil-1926-1945. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LÖSCHNER, Renate. Johann Moritz Rugendas no México. Berlim: Instituto Ibero-Americano; Patrimônio Cultural Prussiano, 2002.
MACRI, Marcus. As águias do Palácio do Catete. Museu da República. Disponível em: https://museudarepublica.museus.gov.br/as-aguias-do-palacio-do-catete/.
MARQUES, Luiz. Capitalismo e colapso ambiental. Campinas: Editora da Unicamp, 2018.
MARQUES, Luiz. O decênio decisivo: propostas para uma política de sobrevivência. São. Paulo: Elefante, 2023.
MARTIUS, Carl Friedrich Philipp von. A viagem de von Martius. Rio de Janeiro: Index, 1996.
MELLO Júnior, Donato. João Maurício Rugendas nas Exposições Gerais de Belas Artes de 1845 e 1846. Mensário do Arquivo Nacional, ano 5, n. 12, 1974, p. 20-26.
MITCHELL, J. T. O que as imagens realmente querem? In: ALLOA, Emmanuel (Org.). Pensar a imagem. Tradução coordenada por Carla Rodrigues. Belo Horizonte: Autêntica, 2015, p. 165-190.
MUSEU DA REPÚBLICA. O Museu. [Texto]. Disponível em: https://museudarepublica.museus.gov.br/o-museu/.
RUGENDAS, Joham Moritz. Viagem pitoresca através do Brasil. São Paulo: Edusp; Belo Horizonte: Itatiaia, 1979.
SIQUEIRA, V. B. “Sobra o que sempre existiu”: arte moderna e ecologia no Brasil. ARS (São Paulo), v. 19, n. 42, p. 481-527, 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.187541
SLENES, Robert. Na senzala uma flor: esperanças e recordações na formação da família escrava. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Patrimônio e Memória
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.