The impasses of patrimonialization
the case of fandango caiçara from Ubatuba/Brazil
Keywords:
Fandango Caiçara, Cultural Heritage, Social Psychology, Commodification of Popular Culture, UbatubaAbstract
This article discusses the impacts of the patrimonialization process on the practice of fandango caiçara in Ubatuba. From the perspective of fandangueiro masters, it presents several ambiguities in the relationships of communities with market agents and
public institutions, such as: the professionalization of practitioners, the standardization of cultural expression, spectacularization and mercantilization. In this sense, the community tradition runs the risk of becoming a mere tourist event in the entertainment market.
However, the same patrimonialization process strengthened the practice of fandango in the municipality, with great articulation with the other communities, in the claim of social and environmental rights, as well as in the valorization of the caiçara cultural identity. In the tensions between the communities, market agents and public institutions, it is suggested the protagonism of the holders of cultural expression in the management of their renewal processes.
References
ANDRIOLO, A. Entre a ruína e a obra de arte: psicossociologia da percepção da cidade histórica turística. Estudos de Psicologia, v. 14, n. 2, p. 159-166, 2009.
ARANTES, A. A. A salvaguarda do patrimônio cultural imaterial no Brasil. In Barrio, Á.; Motta, A.; Gômes, M. (org.). Inovação cultural, patrimônio e Educação. Recife: Massangana, 2010. v. 1, p. 52-64.
BOURDIEU, P. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. Tradução de Maria Lucia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
CANCLINI, N. G. Culturas híbridas y estrategias comunicacionales. Estudios sobre las Culturas Contemporaneas, Época II, v. 3, n. 5, p. 109-128, 1997.
CARVALHO, J. J. ‘Espetacularização’ e ‘canibalização’ das culturas populares na América Latina. Revista Anthropológicas, ano 14, v. 21, n. 1, 2010.
COSTA, M. L.; CASTRO, R. V. Patrimônio Imaterial Nacional: preservando memórias ou construindo histórias? Estudos de Psicologia, v. 13, n. 2, p. 125-131, 2008.
DANIEL, A. F. G. O fandango caiçara nos tempos da comunicação instantânea: musicologia política ou etnografia do estado da arte?. São Paulo, 2019. Tese (Doutorado em Música) – Programa de Pós-Graduação em Música, Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo.
FALCÃO, J. A política cultural de Aloísio Magalhães. In: MAGALHÃES, A. E Triunfo? A questão dos bens culturais no Brasil. Brasília: Fundação Nacional Pró-Memória, 1985, p. 13-23.
FUNDAÇÃO DE ARTE E CULTURA DE UBATUBA – FUNDART. Edital N°04/2020 para premiação de ações e projetos de salvaguarda do Patrimônio Cultural Brasileiro na cidade de Ubatuba. 1º de outubro de 2020.
IKEDA, A. T. Culturas populares no presente: fomento, salvaguarda e devoração. Estudos Avançados, v. 27, n. 79, p. 173-190, 2013
LEAL, J. Antropologia em Portugal e o englobamento da cultura popular. Sociologia & Antropologia, v. 6, n. 2, p. 293-319, 2016.
MARTINS, P. Sobre tamancos e violas: uma descrição do fandango na Ilha dos Valadares. In: DIEGUES, A. C. (org.). Enciclopédia caiçara: festas, lendas e mitos caiçaras (vol. V). São Paulo: Hucitec/USP/Nupaub/CEC, 2006.
MASSAROTTO, R. A cultura do fandango no litoral do Paraná e suas relações entre trabalho, cultura popular e lazer, na sociedade capitalista. Florianópolis, 2005. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal de Santa Catarina.
MATTOS, R. M. Fandango de Ubatuba: memórias de um mestre caiçara. São Luiz do Paraitinga: Malungo, 2021.
MICELI, S. O SPHAN: refrigério da cultura oficial. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n. 22, p. 44-47, 1987.
OLIVEIRA, A. F. de. A implantação de unidades de conservação em áreas de ocupação humana. Revista Pós FAUUSP, n. 16, p. 68-80, 2004.
ORTIZ, R. Cultura popular: românticos e folcloristas. São Paulo: Programa de Estudos Pósgraduados em Ciências Sociais, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 1985.
SALA, D. Mário de Andrade e o Anteprojeto do Serviço do Patrimônio Artístico Nacional. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 31, p. 19-26, 1990.
SARMENTO, C. Discurso e políticas de identificação cultural: estudo de uma comunidade portuguesa. Estudios Humanísticos - Historia, n. 8, p. 261-288, 2008.
SIMÃO, L. M. Política e gestão do Patrimônio Cultural Imaterial: ações e práticas de salvaguarda voltadas para o protagonismo social. Revista Antropolítica, n. 39, p. 218-247, 2015.
UNESCO. Basic Texts of the 2003 Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage. Intangible Cultural Heritage Section. Paris: Unesco, 2016.
UNESCO. Fandango's Living Museum (Brazil). Register of Good Safeguarding Practices - 2011. Disponível em: https://ich.unesco.org/en/BSP/fandango-s-living-museum-00502.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Patrimônio e Memória
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.