Contemporary Terreiro

the black people from the visitor's perspective of the Afro Brazil Museum

Authors

Keywords:

Afro Brazil Museum, Afro-Brazilian culture, Visitors perspective, Museological plan

Abstract

The article investigates whether the objectives of the Museological Plan of the Afro Brazil Museum are perceived by visitors, to analyze their perception of the participation of black people in the formation of Brazilian culture and society. The study used bibliographic research on theoretical concepts about museums, African and Afro-Brazilian appropriation in urban spaces, and authors such as Renato Ortiz, Néstor García Canclini, and Muniz Sodré, as well as qualitative research through focus groups and participant observation during museum visits. The analysis of the results presents the visitors' views on the experience and knowledge acquired during the visit. The research results highlight the importance of the Afro-Brazilian theme and how it can be presented in a museum, providing reflection and dialogue with visitors

Author Biography

Denise Santos Rodrigues, Paulista State University UNESP

Denise dos Santos Rodrigues é Doutoranda em Sociologia, Mestra em Turismo e Especialista em Gestão de Projetos Culturais e Organização de Eventos pela Universidade de São Paulo (USP). Graduada em Turismo e Hospitalidade pela Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETPS).

References

ABDAL, Alexandre et al. Métodos e técnicas de pesquisa em Ciências Sociais: bloco qualitativo. São Paulo: Sesc São Paulo; CEBRAP, 2017. Disponível em: https://bibliotecavirtual.cebrap.org.br/arquivos/2016_E-BOOK%20Sesc-Cebrap_%20Metodos%20e%20tecnicas%20em%20CS%20-%20Bloco%20Qualitativo.pdf.

BRASIL. Museus do Brasil. Ministério da Cultura: Instituo brasileiro de Museus. Disponível em: https://www.gov.br/museus/pt-br/assuntos/os-museus/museus-do-brasil/museusdo-brasil.

CANCLINI, Néstor García. As culturas populares no capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 1983.

CANCLINI. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. 4. ed. 6. reimp. São Paulo: Edusp, 2013.

CURSI, Vanessa. Reflexões sobre as diferentes relações entre público e museus na cidade de São Paulo. São Paulo, 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Gestão de Projetos Culturas e Organização de Eventos) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo.

EMANOEL... são tantos. Direção: Pedro Paulo Mendes. Brasil: Museu Afro Brasil, 2020. Disponível em: https://youtu.be/nmKm33EeOGk.

GUI, Roque Tadeu. Utilização do grupo focal em pesquisa qualitativa aplicada: intersubjetividade e construção de sentido. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, v. 3, n. 1, p. 135-159, 2003. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-66572003000100007.

INTERNATIONAL COUNCIL OF MUSEUMS. Conceitos-chave de Museologia. São Paulo: Comitê Brasileiro do Conselho Internacional de Museus; Pinacoteca do Estado de São Paulo; Secretaria de Estado da Cultura, 2013.

JULIÃO, Letícia. Apontamentos sobre a História do Museu. In: Caderno de Diretrizes Museológicas 1. Brasília: Ministério da Cultura; IPHAN; Departamento de Museus e Centros Culturais de Belo Horizonte, 2006.

MATTOS, Regiane Augusto. História e cultura afro-brasileira. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011.

MUSEU AFRO BRASIL. Plano Museológico: Museu Afro Brasil. 2016. Disponível em: http://www.museuafrobrasil.org.br/docs/default-source/docs-admin/plano-museol%C3%B3gico.pdf.

NOGUEIRA, Silas. Poder, cultura e hegemonia: elementos para uma discussão. Revista Extraprensa, v. 3, n. 2, p. 1-10, 2010. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/extraprensa/article/view/74385.

O’MALLEY, Gregory. BORUCKI, Alex. Padrões no tráfico intercolonial de escravos nas Américas antes do século XIX. Tempo, v. 23, n. 2, p. 314-338, 2017.

ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense, 2006.

REVISTA DE HISTÓRIA. Entrevista Emanoel Araujo. Disponível em: https://www.revistadehistoria.com.br/secao/entrevista/emanoel-araujo.

RODRIGUES, Isabela Gatti Pereira. O museu e a identidade brasileira: Museu Afro Brasil. São Paulo, 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Gestão de Projetos Culturais e Organização de Eventos) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo.

SANTOS, José Luiz. O que é cultura. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 1989.

SANTOS, Juana Elbein. Résistance et cohésion de groupe. Perception idéologique de la religion négro-africaine au Brésil. Tradução de Janete Cecin e Neuza Gouçalves. Archives de Sciences Sociales des Religions, n. 47, p. 123-134, 1979. DOI: https://doi.org/10.3406/assr.1979.2176

SODRÉ, Muniz. A verdade seduzida: por um conceito de cultura no Brasil. 3. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2012.

SODRÉ, Muniz. O terreiro e a cidade: a forma social negro-brasileira. São Paulo: Vozes, 1988.

SODRÉ, Muniz. Por um conceito de minoria, 2005. In: PAIVA, R.; BARBALHO, A. (org.). Comunicação e cultura das minorias. São Paulo: Paulus, 2005.

SUANO, Marlene. O que é museu. São Paulo: Brasiliense, 1986.

Published

2023-06-30

How to Cite

Santos Rodrigues, D. (2023). Contemporary Terreiro: the black people from the visitor’s perspective of the Afro Brazil Museum. Patrimônio E Memória, 19(1), 165–193. Retrieved from http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/2910