Art, narrative and institution
Humberto Espíndola's role in the memories of the visual arts in Mato Grosso do Sul
Keywords:
Collections, Art museums, MemoryAbstract
This work sought to understand the role of the artist, Humberto Espíndola in the formation of institutionalized visual memories, in the state of Mato Grosso do Sul. For this purpose, we opted to investigate the exhibition entitled – A Panorama of the history of plastic arts in Mato Grosso do Sul through the MARCO Collection, held in 2004, under the artist’s curatorship. In the context, we questioned four issues explored in the exhibition: the genealogical formation processes (selected artists); the managerial goals (exhibitions and galleries, et cetera); the memorial and identity concepts tha consolidated the representations in and out from Art History; and the visibility in terms of museums of a heterogeneous collection. A critical and contextualized presentation of Espíndola’s work is also presented.
References
OLIVEIRA, Emerson D. G. Memória e arte: a (in)visibilidade dos acervos de museus de arte contemporânea brasileiros. 2009. Tese (Doutorado) — Departamento de História, Universidade de Brasília.
FENTRESS, James; WICKHAM, Chris. Memória social. Lisboa: Teorema, 1992.
GAY, Peter. O estilo na história. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
SEIXAS, Jacy Alves de. Percursos de memórias em terras de história: problemáticas atuais. In: BRESCIANI, S.; NEXARA, M. Memória e (res)sentimento: indagações sobre uma questão sensível. Campinas: Editora da Unicamp, 2001.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Trad. Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 1994.
CANDAU, João. Mémoire et identité. Paris: Presses Universitaires de France, 1998.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Ed. Centauro, 2004.
FLORES, Maria Bernardete Ramos. Tecnologia e estética do racismo: ciência e arte na política da beleza. Chapecó, SC: Argos, 2007.
RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Tradução Alain François [et al.]. Campinas: Editora da Unicamp, 2007.
BAUMAN, Zygmunt. Identidade. Entrevista a Benedetto Vecchi. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
MENESES, Ulpiano T. Bezerra de. A problemática da identidade cultural nos museus: de objetivo (de ação) a objeto (de conhecimento). Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, n. 1, p. 209–212, 1993.
BANN, Stephen. As invenções da história: ensaios sobre a representação do passado. São Paulo: Editora da UNESP, 1994.
ESPÍNDOLA, Humberto. Subsídios para um projeto cultural para o Mato Grosso do Sul. Disponível em: http://www.humbertoespindola.com.br/006-minosframeset.html. Acesso em: mar. 2010.
FUNDAÇÃO MUNICIPAL DE CULTURA. Com Cultura: tradição, multiculturalidade e inovação – Os caminhos do artesanato. Revista do Conselho Municipal de Cultura de Campo Grande, ano I, n. 1, 2005.
FUNDAÇÃO CULTURAL DO MATO GROSSO DO SUL. Museu de Arte Contemporânea de Mato Grosso do Sul. Folder de apresentação. Campo Grande: FCMS: SEC, 2005.
DAVALLON, Jean. L’exposition à l’oeuvre: stratégies de communication et médiation symbolique. Paris: L’Harmattan, 2000.
HASKELL, Francis. The ephemeral museum: old master paintings and the rise of the art exhibition. New Haven; London: Yale University Press, 2000.
TRINDADE, Maria T. História de T. Lídia Baís. Campo Grande, MT: Museu Baís, s.d.
MUSEU DE ARTE CONTEMPORÂNEA DO MATO GROSSO DO SUL. Um panorama da história das artes plásticas em Mato Grosso do Sul através do acervo do MARCO. Texto de Humberto Espíndola. Campo Grande: FCMS: SEC, 2004a.
MUSEU DE ARTE CONTEMPORÂNEA DO MATO GROSSO DO SUL. Bugres: Conceição e sua gente. Textos de Ângelo Arruda e Soraia Salle. Folder da exposição. Campo Grande: FCMS, 2004b.
MUSEU DE ARTE CONTEMPORÂNEA DO MATO GROSSO DO SUL. Miguel Perez, projeto resgate. Folder da exposição. Campo Grande: FCMS, 2004c.
MUSEU DE ARTE CONTEMPORÂNEA DO MATO GROSSO DO SUL. Jorapimo: autêntico pioneiro de nossas artes. Folder da exposição. Campo Grande: FCMS, 2004d.
ROSA, Maria da Glória Sá; MENEGAZZO, Maria Adélia; DUNCAN, Ingrid Nogueira. Memória da arte em Mato Grosso do Sul: histórias de vida. Campo Grande: Editora UFMS, 1992.
FIGUEIREDO, Aline. Artes plásticas no Centro-Oeste. Cuiabá: UFMT, Museu de Arte e de Cultura Popular, 1979.
FERREIRA, Ennio Marques. Humberto Espíndola. In: ______. 40 anos de amistoso envolvimento com a arte. Curitiba: Fundação Cultural, 2006.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO. Panorama das artes plásticas em Mato Grosso. Cuiabá: SEC, 1975.
MUSEU DE ARTE CONTEMPORÂNEA DE MATO GROSSO DO SUL. Divisão de Mato Grosso quadro a quadro. Texto de Maria Adélia Manegazzo. Folder de exposição. Campo Grande: FCMS, 2007.
FUNDAÇÃO CULTURAL DO MATO GROSSO DO SUL. Humberto Espíndola: 20 anos de bovinocultura. Texto de Clarival do Prado Valladares. Campo Grande: FCMS: MEC, 1987.
CATROGA, Fernando. Memória, história e historiografia. Coimbra: Quarteto Editora, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.