ROMANCE GRÁFICO COMO POTENCIAL PEDAGÓGICO NO ENSINO MÉDIO

Graphic novel as pedagogical potential in High School

Authors

  • Taís Tramontini Debom Universidade Feevale
  • Ana Cândida Santos de Carvalho Universidade Feevale
  • Lovani Volmer Universidade Feevale

Keywords:

Reading, Literature, Graphic novels, Multiliteracies and multimodalities, High School

Abstract

Research such as Portraits of Reading in Brazil has shown low reading rates among Brazilians compared to those in other countries. Despite this, Portuguese language classes at school, in general, favor written verbal text, often neglecting other languages ​​that could contribute to minimizing these rates. From this perspective, with the aim of enriching the possibilities of working with literature at school and contributing to the formation of the reader, this study, of a basic nature and of a bibliographic nature, seeks to discuss the insertion of graphic novels in high school. Although mostly ignored, this genre is increasingly present in the PNLD (National Textbook Plan), can be well received, sharpen students' creativity, in addition to offering the possibility of contact with contemporary themes and authors.

Author Biographies

Taís Tramontini Debom, Universidade Feevale

Graduada em Letras pela Universidade Feevale em 2024. 

Ana Cândida Santos de Carvalho, Universidade Feevale

Doutoranda em Processos e Manifestações Culturais pela Universidade Feevale (2023-2026) e mestre em Processos e Manifestações Culturais também pela Universidade Feevale (2013). Especialista em Mentored Teacher Education - Formação de Professores - pela Universidade de Tampere, Finlândia, em parceria com a Universidade Feevale, Brasil, (2023). Também tem especialização em Moderna Educação pela PUC/RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2019) e em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela URCAMP - Universidade da Região da Campanha (2002). É graduada em Letras Português/Inglês e respectivas Literaturas pela URCAMP - Universidade da Região da Campanha (2000) e tem curso de Magistério pela Escola Sagrado Coração de Jesus (1997). É professora de Língua Portuguesa e Literatura no Ensino Médio na Escola de Aplicação Feevale. 

Lovani Volmer, Universidade Feevale

Mestre em Letras, com ênfase em Leitura e Cognição, pela UNISC (2008), e doutora em Letras, ênfase em Leitura e Linguagens, pela UCS/Uniritter (2015). Professora na Universidade Feevale. Atualmente é professora nos cursos de graduação em Letras e Pedagogia, com atuação no projeto de extensão "Jovem Aprendiz Feevale" e no Programa de Pós-graduação em Diversidade Cultural e Inclusão Social. É coordenadora dos cursos de graduação em Artes Visuais - licenciatura (presencial e digital) e bacharelado e Letras (presencial e digital). É vice-líder do Grupo Observatório de Leitura e Literatura - OLLI, cadastrado no CNPq.

Published

2024-11-06

How to Cite

Tramontini Debom, T., Santos de Carvalho, A. C., & Volmer, L. (2024). ROMANCE GRÁFICO COMO POTENCIAL PEDAGÓGICO NO ENSINO MÉDIO: Graphic novel as pedagogical potential in High School. Miscelânea: Revista De Literatura E Vida Social, 35, 197–215. Retrieved from https://pem.assis.unesp.br/index.php/miscelanea/article/view/2709

Issue

Section

ARTIGOS ORIGINAIS/ORIGINAL ARTICLES