The pedagogy of the body

gymnastics in the primary schools of Pará (1900-1912)

Authors

  • Mario Allan da Silva Lopes Universidade do Estado do Pará

Keywords:

Teaching Program, School Gymnastics, Primary Education, Pará

Abstract

This paper aims to verify the conception of education attributed to the teaching of School Gymnastics in Primary Education of Pará, between the years 1900 and 1912. This study brings analyses carried out in the Programs for Primary Studies of 1903, Primary Education Programs 1910, relating them to the prescriptions of José Veríssimo, published in issue 47 of the “A Escola” magazine, on the teaching of Physical Education in the State. There was great emphasis for a teaching of School Gymnastics, focused on the exercise of the body in a methodical way, forming disciplined minds and bodies in the republican molds, as well as the systematization of this teaching and its subdivisions in relation to the exercises offered in each year of elementary school.

References

º GRUPO ESCOLAR. Relatório do ano de 1909. Belém: Typografia do Instituto Lauro Sodré, 1910.

CHARTIER, Roger. História intelectual e história das mentalidades: uma dupla reavaliação. In: CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Tradução: Maria Manuela Galhardo. 2. ed. Rio de Janeiro: Difel, 2002, p. 30-67.

CHARTIER, Roger. A mão do autor e a mente do editor. Tradução de George Schlesinger. 1. ed. São Paulo: Unesp, 2014.

COELHO, Geraldo Mártires. No Coração do Povo: O monumento à República em Belém 1891 – 1897. Belém: Paka Tatu, 2002.

FRANÇA, Maria do P. S. G. de S. Avelino de. José Veríssimo (1857 – 1916) e a Educação Brasileira Republicana: raízes da Renovação Escolar Conservadora. 2004. 173f. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação. Campinas, SP: [s.n], 2004. Orientadora: Maria Elizabete Sampaio Prado Xavier.

FRANÇA, Maria do Perpétuo Socorro Gomes de Souza Avelino de; RODRIGUES, Denise Simões. Uso do documento em pesquisa sócio-histórica. In: MARCONDES, Maria Inês; TEIXEIRA, Elizabeth; OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de (orgs.). Metodologias e técnicas de pesquisa em educação. Belém: Eduepa, 2010. p. 55 -74.

GONDRA, José Gonçalves. Artes de civilizar: medicina, higienismo e educação escolar na corte imperial. Rio de Janeiro: Eduerj, 2004.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-43, 2001. Disponível em: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/39195. Acesso em: 02 jun. 2023.

LEÃO, Acylino de. Higiene. Revista do Ensino do Pará, n. 8: Imprensa Oficial, Pará, 1912.

MELO, Victor Andrade de. Novas performances públicas masculinas: o esporte, a ginástica, a educação física (século XIX). In: PRIORE, Mary del; AMANTINO, Marcia (orgs.). História dos homens no Brasil. 1. ed. São Paulo: Editora Unesp, 2013. p. 119-152.

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. Epistemologia e educação: bases conceituais e racionalidades científicas e históricas. Petrópolis: Vozes, 2016.

PARÁ. Regulamento Geral do Ensino Primário reorganizado pelo Decreto nº 1190 de 17 de fevereiro de 1903. Typ do Diário Official: Pará, 1903.

PARÁ. Decreto nº 1689 de 28 de abril de 1910 que reorganiza o ensino primário do estado. Typ. do Instituto Lauro Sodré: Pará, 1910.

PARÁ. Relatório referente aos anos de 1910-1911, apresentado a S. Exc. Snr. Dr. João Antonio Luiz Coelho, Governador do Estado. Pará- Brasil: Tipografia do Instituto Lauro Sodré, 1911.

PARÁ. Mensagem dirigida em 7 de setembro de 1910 ao Congresso Legislativo do Pará, pelo Dr. João Antônio Luiz Coelho, Governador do Estado do Pará. Belém: Imprensa Oficial do Estado do Pará, 1910. Disponível em http://brazil.crl.edu/bsd/bsd/u2444. Acesso em: 30 out. 2016.

PINHEIRO, Marinaldo Pantoja; FRANÇA, Maria do Perpétuo Socorro Gomes de Souza Avelino de. Berço de civilidade: rituais formativos no grupo escolar de Igarapé-Miri, Pará (1904-1942). 1. ed. Curitiba: Appris, 2020.

PORTER, Roy. História do corpo. In: BURKE, Peter (org.). A escrita da história: novas perspectivas. Tradução de Magda Lopes. São Paulo: Editora Unesp, 2011. p. 297-333.

PRIORE, Mary del; VENANCIO, Renato. Uma breve história do Brasil. 2. ed. São Paulo: Planeta, 2016.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, Elis Priscila Aguiar da. Educação física no ensino público primário no Pará: 1890-1930: prescrições e prática. Orientadora: Maria do Perpétuo Socorro Gomes de Souza Avelino de França. 2015. 183f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2015.

VERÍSSIMO, José. Da educação physica: lição de pedagogia. A Escola, Pará, v. VIII, n. 47, p. 171 – 175, fev. 1904.

Published

2023-12-19

How to Cite

DA SILVA LOPES, Mario Allan. The pedagogy of the body: gymnastics in the primary schools of Pará (1900-1912). Faces da História, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 219–231, 2023. Disponível em: https://pem.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2506. Acesso em: 25 dec. 2024.