Between visuality and countervisuality:

claiming the right to look through the drawings Las perreras and La parrilla, by Miguel Lawner

Authors

  • Hellen Morizza de Amorim Carvalho Januario Universidade Federal de Uberlândia

Keywords:

Right to look; Visualities; Countervisualities; Chilean dictatorship.

Abstract

This research proposes to analyze from the drawings Las perreras and La parrilla, made by the Chilean architect Miguel Lawner, the claim on the right to look (N. Mirzoeff). The testimonial action of these drawings is recognized here, since in them we can observe the denunciations of (un)human abuses committed during the Chilean dictatorship established by Augusto Pinochet, between 1973 and 1990. Thus, influenced by the lines of thought and theoretical-methodological basis approach of visual studies, especially by the professor and researcher of visual culture Nichollas Mirzoeff, this text seeks to understand how we can examine a double role of visualities and countervisualities in the works chosen for our reflection.

References

AGAMBEN, Giorgio. Meios sem fim: notas sobre a política. Autêntica, 2015.

COLONIA. Direção: Florian Gallenberger. Produção: Benjamin Herrmann. Roteiro: Torsten Wenzel e Florian Gallenberger. Distribuição: Majestic Filmverleih (Alemanha), Rezo Films (França) e NOS Lusomundo Audiovisuais (Portugal). Original da plataforma de streaming Netflix (online) e DVD, 110 min, 2015.

DE LA MEMORIA, Museo. Dibujos en prisión. Colección del Museo de la Memoria y los Derechos Humanos. 2014.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, [S.l.], 2012, 206-219.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Editora Vozes, 2014.

LAWNER, Steiman Miguel. Las perreras. Desenho em tinta chinesa. Copenhagen, maio de 1976. Las perreras também são chamadas de “Las Casas Corvi”. Item 000052. Colección 000005 - Exposición La vida a pesar de todo. In: Archivo Museo de la Memoria. Disponível em: http://www.archivomuseodelamemoria.cl/index.php/163666;isad. Acesso em: 03 de março de 2022.

LAWNER, Steiman Miguel. La parrilla. Desenho em tinta chinesa. Copenhagen, janeiro de 1976. Item 000053. Colección 000005 - Exposición La vida a pesar de todo. In: Archivo Museo de la Memoria. Disponível em: http://www.archivomuseodelamemoria.cl/index.php/163680;isad. Acesso em: 03 de março de 2022.

MARINI, Ruy Mauro; CASTELO, Rodrigo. O Estado de Contra-Insurgência. Revista de Estudos e Pesquisas sobre as Américas, [S.l.], v. 12, n. 3, p. 1-15, 2018.

MIRZOEFF, Nicholas. O direito a olhar. ETD-Educação Temática Digital, [S.l.], v. 18, n. 4, p. 745-768, 2016.

NOSTALGIA de la luz. Roteiro e Direção: Patricio Guzman. Produção: Antonio Ballestrazzi, Jutta Krug, Meike Martens, Fernando Osorio, Verónica Rosselot, Renate Sachse e Cristóbal Vicente. Coprodução: Atacama Productions (França), Blinker Filmproducktion e WDR (Alemanha) e Televisão Espanhola - TVE (Espanha). Icarus Films, DVD, 90 min, 2010.

Published

2023-06-26

How to Cite

DE AMORIM CARVALHO JANUARIO, Hellen Morizza. Between visuality and countervisuality: : claiming the right to look through the drawings Las perreras and La parrilla, by Miguel Lawner. Faces da História, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 324–339, 2023. Disponível em: https://pem.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2472. Acesso em: 25 dec. 2024.