"Rouding Minas between the immense curves of steel belts":

a political rhetorical and railway budgets in Minas Gerais (1891-1910)

Authors

  • Bárbara Braga Penido Lima UFMG/Doutorado

Keywords:

Political Rhetoric; Progress; Railways; Public Budget.

Abstract

We intend to analyse the expectations on railway construction projects in Minas Gerais in face of the public budgets instituted for the installation and expansion of the railway system in Minas Gerais. The funds allocated to the creation of railways were identified in the messages from the Presidents of the State, between 1891 and 1910, they were sent to the congress of the State of Minas Gerais.  We sought to compare the idea of progress glimpsed in the repertoires on the expansion of railway tracks and the budgets practiced by the public treasury, seeking to establish relationships between discursive expectations, the expansion of railways in the state and the prospects for progress.

References

ACCIOLI, Rodrigo Girdwood. Os mecanismos de financiamento das ferrovias brasileiras. 2007. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Transportes) – Universidade Federal do Rio de Janeiro. 181 p. Rio de Janeiro: COPPE / UFRJ, 2007.

ALBINO, Washington. Perspectivas atuais da economia mineira. In: ANAIS DO SEGUNDO SEMINÁRIO DE ESTUDOS MINEIROS, 2, 1956, Belo Horizonte. Anais. Belo Horizonte: UFMG, 1956.

ARRUDA, Gilmar. Cidades e sertões: entre a história e a memória. São Paulo: EDUSC, 2000.

BATISTA, Felipe de Alvarenga; BARBOSA, Lidiany Silva; GODOY, Marcelo Magalhães. Transportes, modernização e formação regional. Subsídios a história da Era Ferroviária em Minas Gerais, 1870-1940. Belo Horizonte: UFMG/ CEDEPLAR, 2012.

BLASENHEIM, P. As Ferrovias de Minas Gerais no Século Dezenove. Locus: Revista de História, [S.l.], v. 2, n. 2, 1996. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/locus/article/view/20429. Acesso em: 26 jan. 2014.

BOTELHO Jr., Cid de Oliva. A crise cambial do encilhamento: algumas observações sobre a interpretação de Celso Furtado. Revista Economia e Sociedade, Campinas, v. 12, n. 2 (21), p. 275-294, jul./dez. 2003.

CARVALHO, José Murilo de. A Construção da Ordem e Teatro das Sombras. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2013.

CASTRO, Ana Célia. As empresas estrangeiras no Brasil 1860-1913. Rio de Janeiro: ZAHAR. 1979.

CASTRO, Maria Inês Malta. O Preço Do Progresso: A Construção da Estrada de Ferro Noroeste do Brasil (1905-1924). Dissertação de Mestrado. 293 p. Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. São Paulo: UNICAMP, 1993.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso Político. São Paulo: Editora Contexto, 2013.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.

CORRÊA, Lucas Mariani; OLIVEIRA, Eduardo Romero de. Público e Privado: as políticas e os planejamentos da Secretaria de Agricultura, Comércio e Obras Públicas em relação à Sorocabana Railway Company. Revista História Econômica & História de empresas, [S.l.] v. 20, n. 2, p. 323-359, 2017.

DULCI, Otávio Soares. Política e recuperação econômica em Minas Gerais. Belo Horizonte, Editora UFMG, 1999.

FAORO, Raymundo. Os donos do poder: formação do patronato político brasileiro. 5. ed. São Paulo: Globo, 2012.

FILOMENO, F. A. A Crise Baring e a Crise do Encilhamento nos quadros da economia-mundo capitalista. Economia e Sociedade, Campinas, v. 19, n. 1, p. 135-171, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ecos/v19n1/a06v19n1. Acesso em: 16 jan. 2023.

FRANCO, Gustavo H. B.; LAGO, Luiz Aranha Correa do. A Economia da República Velha, 1889-1930. Texto para discussão Nº 588. Departamento de Economia. Rio de Janeiro: PUC-RIO, 2011. Disponível em: https://www.econ.puc-rio.br/uploads/adm/trabalhos/files/td588.pdf. Acesso em: 16 jan. 2023.

FRITSCH, Winston. Sobre as interpretações tradicionais da lógica da política econômica na Primeira República. Estudos Econômicos, São Paulo, v. 15, n. 2, 1985.

FURTADO, Celso. Formação econômica do Brasil. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1998.

GOODWIN JÚNIOR, James William. Cidades de papel: imprensa, progresso e tradição: Diamantina e Juiz de Fora, MG (1884-1914). Belo Horizonte: Editora Fino Traço, 2015.

GOULARTI FILHO, Alcides; QUEIROZ, Paulo Roberto Cimó (orgs.). Transportes e

formação regional: contribuições à história dos transportes no Brasil. Dourados: Editora da UFGD, 2011.

HARDMAN, Francisco Foot. Trem-Fantasma. A ferrovia Madeira-Mamoré e a modernidade na selva. 2. ed. revista e ampliada. São Paulo, Companhia das Letras, 2005.

LESSA, Simone Narciso. Trem de ferro: Do Cosmopolitismo ao Sertão. Dissertação de mestrado. 1993. Departamento de História do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1993.

LIMA, Bárbara Braga Penido. Affonso Penna e os repertórios do engrandecimento mineiro (1874-1906). Dissertação. 2016.Programa de Pós-Graduação em Educação Tecnológica do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte: CEFET-MG, 2016.

LIMA, Pablo Luiz de Oliveira. Ferrovia, Sociedade e Cultura, 1850-1930. Belo Horizonte, Argumentum Editora, 2009.

MAIA, Andréa Casa Nova. Encontros e Despedidas. História de Ferrovias e Ferroviários de Minas. Coleção História. Belo Horizonte: ARGVMENTVM, 2009.

MOTTA, Rodrigo Patto Sá (org.). Culturas Políticas na História: novos estudos. Belo Horizonte, Editora Fino Traço, 2009.

OLIVEIRA, J. K.; BEHRENS, O. Finanças do Estado de Minas Gerais (1890-1953), Secretaria de Finanças – Departamento de Estudos Econômicos e Legislação Fiscal, Belo Horizonte: 1954, p. 02-03.

OLIVEIRA, M. T. R. DE. Encilhamento: controvérsias e efeitos sobre a indústria têxtil mineira. História Econômica & História de Empresas, v. 1, n. 1, 6 jul. 2012.

OLIVEIRA, Pablo de Souza. Quando o trem partiu? Ferrovia, cidade, memória e identidade em Novo Cruzeiro – MG. (1960 – 2007). Dissertação de mestrado. 2009. Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Severino Sombra. Vassouras, 2009.

PÁDUA, Pedro Geraldo. O Conceito de Progresso nas mensagens dos presidentes do Estado de Minas Gerais (1891-1930). Dissertação de mestrado. 2012.Programa de Pós-Graduação em Educação Tecnológica do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.

PAULA, João Antônio de. Pensamento econômico e história do pensamento econômico do Brasil. In: SAES, Alexandre Macchione; RIBEIRO, Maria Alice Rosa; SAES, Flavio Azevedo Marques de (Orgs). Rumos da história econômica no Brasil: 25 anos da ABPHE. São Paulo: Alameda, 2017.

SAES, Flávio A. A grande empresa de serviços públicos na economia cafeeira, 1850-1930. São Paulo, Editora Hucitec, 1986.

TOPIK, Steven. A presença do Estado na Economia Política do Brasil de 1889 a 1930. Rio de Janeiro: Editora Record, 1987.

VISCARDI, Cláudia Maria Ribeiro. O Teatro das Oligarquias: uma revisão da “política do café com leite”. Belo Horizonte: C/Arte Editora, 2012.

WIRTH, John D. O Fiel da balança: Minas Gerais: na Federação Brasileira. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1982.

Published

2023-06-26

How to Cite

BRAGA PENIDO LIMA, Bárbara. "Rouding Minas between the immense curves of steel belts":: a political rhetorical and railway budgets in Minas Gerais (1891-1910). Faces da História, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 81–104, 2023. Disponível em: https://pem.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2460. Acesso em: 25 dec. 2024.