“CIMO movie seat follows the cinema history”

the contribution of the Móveis CIMO S.A. factory to the film exhibition market in São Paulo (1940-1950)

Authors

  • Osvaldo Bruno Meca Santos da Silva Universidade Federal do Paraná

Keywords:

Film exhibition market; Furniture; Press.

Abstract

The study of movie theater venues, as an object of research, is a field to be explored with more acuity from the 1980s onwards. Some recent research involve the cinema space and its relationship with the creation and development of a national industry to replace a substantially expensive and not very advantageous import of required apparatus for the activity. Movie furniture, in this sense, is an important element in the history of film exhibition: it is one of the most expensive investments of the movie theater, taking into account the number of seats, in addition to indicating it as an instrument of distinction in space, as well as the articulation with themes such as design and comfort. This paper discusses the contribution of Móveis CIMO S.A. to the Brazilian film exhibition market during the 1940s and 1950s, based on what was published in the press in advertisements and news articles.

References

ANELLI, Renato Luiz Sobral. A Arquitetura de Cinemas na Cidade de São Paulo. 1999. 427 f. Dissertação (Mestrado em História Social do Trabalho) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1990.

BRASIL, Eric; NASCIMENTO, Leonardo Fernandes. História digital: reflexões a partir da Hemeroteca Digital Brasileira e do uso de CAQDAS na reelaboração da pesquisa histórica. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 33, n. 69, p. 196-219, 2020. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/79933/77428. Acesso em: 3 jan. 2022.

FREIRE, Rafael de Luna. Cinephon: sobre como cinema sonoro impulsionou a fabricação de projetores cinematográficos no Brasil. Aniki, Lisboa, v. 5, n. 1, p. 105-125, 2018. Disponível em: https://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/357. Acesso em: 13 ago. 2021.

FREIRE, Rafael de Luna; ZAPATA, Natasha Hernandez Almeida. Quantas salas de cinema existiram no Brasil? Reflexões sobre a dimensão e características do circuito exibidor brasileiro. Significação – Revista de Cultura Audiovisual o, São Paulo, v. 44, n. 48, p. 176-201, 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/135195/136941. Acesso 10 jan. 2022.

GARCIA, Tânia da Costa. Tudo Bem e o nacional-popular no Brasil dos anos 70. História, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 182-200, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/his/a/WNCF3z86bNxndNzRsK9fp8k/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 jan. 2022.

SANTI, Maria Angélica. Mobiliário no Brasil: origens da produção e da industrialização. São Paulo: SENAC, 2013.

SCHVARZMAN, Sheila. Ir ao cinema em São Paulo nos anos 20. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 25, n. 49, p. 153-174, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/a/nZW4BxfYhDngf473RQQgm9p/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 7 jul. 2010.

SCHVARZMAN, Sheila. História e historiografia do cinema Brasileiro: objetos do historiador. Cadernos de Ciências Humanas – Especiaria, Ilhéus, v. 10, n. 17, p. 15-40, 2007. Disponível em: https://periodicos.uesc.br/index.php/especiaria/article/view/786. Acesso em: 10 jan. 2022.

SIMÕES, Inimá. Salas de cinema em São Paulo. São Paulo: Secretaria Municipal de Cultura, 1990.

SOUZA, José Inácio de Melo. O cinema na cidade: algumas reflexões sobre a história da exibição no Brasil. MNEMOCINE. 2013. Disponível em: http://www.mnemocine.com.br/index.php/cinema-categoria/24-histcinema/200-resenhafreire. Acesso em: 03 de janeiro de 2022.

SOUZA, José Inácio de Melo. Salas de cinema e história urbana de São Paulo (1895–1930): o cinema dos engenheiros. São Paulo: SENAC, 2016.

VIEIRA, João Luíz; PEREIRA, Margareth Aparecida Campos da Silva. Espaços de sonho: cinema e arquitetura no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Embrafilme, 1983.

Fontes

ACRÓPOLE. São Paulo. Junho de 1941, p. 8.

ACRÓPOLE. São Paulo. Maio de 1939, p. 1.

CINE-REPÓRTER. São Paulo. 29 de junho de 1946, p. 12.

CINE-REPÓRTER. São Paulo. 9 de setembro de 1951, p. 4.

CINE-REPÓRTER. São Paulo. 26 de dezembro de 1953, p. 21.

CINE-REPÓRTER. São Paulo. 16 de outubro de 1954, p.5.

CINE-REPÓRTER. São Paulo. 6 de novembro de 1954, p. 5.

CINE-REPÓRTER. São Paulo. 6 de junho de 1955, p. 7.

CINE-REPÓRTER. São Paulo. 13 de abril de 1957, p. 7.

FILME-CULTURA, Rio de Janeiro, nº 47, agosto de 1986.

FOLHA DA MANHÃ. São Paulo. 5 de novembro de 1955, p. 3.

O ESTADO. Florianópolis. 21 de novembro de 1941, p. 2.

O ESTADO DE S. PAULO. São Paulo. 14 de abril de 1939, p.1.

SÃO PAULO. Prefeitura do Município de São Paulo. Código de Obras Arthur Saboya. São Paulo, 1929.

Published

2022-06-27

How to Cite

MECA SANTOS DA SILVA, Osvaldo Bruno. “CIMO movie seat follows the cinema history”: the contribution of the Móveis CIMO S.A. factory to the film exhibition market in São Paulo (1940-1950). Faces da História, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 149–171, 2022. Disponível em: https://pem.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/2272. Acesso em: 24 nov. 2024.