Cinema and popular pornochanchada consumption

from exploited nudity to female representations (1970)

Authors

  • Pedro Vilarinho Castelo Branco Universidade Federal do Piauí - UFPI
  • Julio Eduardo Soares de Sá Alvarenga Universidade Federal do Piauí - UFPI

Keywords:

Cinema, Domination, Pornochanchadas, Gender and History

Abstract

The main objective of this article is to discuss historical contexts of pornochanchadas, male domination, use of nudity and the ways women were represented in these films, in a dialogue with bibliographic references of history and gender, identities and theory of cinema. As sources, we used the films Um Virgem na Praça (1973), directed by Roberto Machado and Mulheres Violentadas (1977), directed by Francisco Cavalcanti, in addition to hemerographic archives and internet news. The time frame chosen is the 1970s, which partly coincides with the period of greatest effervescence of pornochanchadas in Brazil. The interlocutors used are E. Ann Kaplan, Linda Williams, Marc Ferro, Pierre Bourdieu and Stuart Hall, among others.

Author Biographies

Pedro Vilarinho Castelo Branco, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Doutor em História pela Universidade Federal de Pernambuco. Professor do Programa de Pós-Graduação em História do Brasil (PPGHB) da Universidade Federal do Piauí, Teresina-PI.

Julio Eduardo Soares de Sá Alvarenga, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Mestre em História do Brasil pela Universidade Federal do Piauí, Teresina-PI.

References

ARCARY, Valerio. O que é uma revolução? Revista dialectus, n. 5, 2014. Disponível em: http://www.revistadialectus.ufc.br/index.php/RevistaDialectus/article/view/184/116. Acesso em: 01 mar. 2018.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Tradução Maria Helena Kuhner. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

CARDOSO, Elizangela Barbosa. Identidades de gênero, amor e casamento em Teresina (1920-1960). 2010. 535f. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal Fluminense, Instituto de Ciências Humanas e Filosofia, Niterói, 2010.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: as artes de fazer. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.

DEL PRIORE, Mary. História do amor no Brasil. São Paulo: Contexto, 2005.

DEL PRIORE, Mary. Histórias íntimas: sexualidade e erotismo na história do Brasil. São Paulo: Editora Planeta do Brasil, 2011.

FERRO, Marc. Cinema e História. Tradução: Flávia Nascimento. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

GOMES, Romulo Gabriel de Barros. Muito prazer, pornochanchadas: relações entre moral e bons costumes na construção da censura às produções eróticas brasileiras (1975-1982). 2017. 175 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Pernambuco, CFCH. Programa de Pós-graduação em História, Recife, 2017.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 1997.

HAROCHE, Claudine. Antropologias da virilidade: o medo da impotência. In: CORBIN, Alain; COURTINE, Jean-Jacques; VIGARELLO, Georges. História da Virilidade: A virilidade em crise? Séculos XX-XXI. Tradução de Noéli Correia de Mello Sobrinho e Thiago de Abreu e Lima Florêncio. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

HISTÓRIAS que nosso cinema (não) contava. Direção: Fernanda Pessoa. Brasil: Boulevard Filmes, 2017. DCP, 79 min. Longa-metragem, cor.

KAPLAN, E. Ann. A mulher e o cinema: os dois lados da câmera. Rocco: Rio de Janeiro, 1995.

KESSLER, Cristina. Erotismo à brasileira: o ciclo da pornochanchada. Sessões do Imaginário, v. 14, n. 22, 2010.

MORALIZAÇÃO. Jornal do Piauí. Teresina, 8 jun. 1970, p. 7.

MULHERES violentadas. Banco de Conteúdos Culturais. Disponível em: http://www.bcc.org.br/fotos/galeria?page=1590. Acesso em: 01 dez. 2017.

MULHERES violentadas. Banco de Conteúdos culturais. Disponível em: https://ok.ru/video/11505829163. Acesso em: 01 dez. 2017.

MULHERES violentadas. Direção: Francisco Cavalcanti. São Paulo: Brasil Internacional Cinematográfica Ltda., Ribalta Filmes e Publifilmes, 1977 [produção] 1 filme (95 min), 35mm, Cor.

NAPOLITANO, Marcos. A História depois do papel. In: PINSKY, Carla. Fontes históricas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2008.

SAGGIORATO, Alexandre. Anos de chumbo: rock e repressão durante o AI-5. 2008. 158 f. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade de Passo Fundo, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Passo Fundo, 2008.

SARMET, Érica. O cinema de Barbara Hammer e as possibilidades de ação dos corpos lésbicos no mundo. In: Juliana Pamplona; Marina Pessanha. (Org.). Barbara Hammer: um cinema experimental lésbico. 1ª edição, Rio de Janeiro: Firula Filmes, 2017.

STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Tradução Fernando Mascarello. 5ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.

UM virgem na praça. Banco de Conteúdos Culturais. Disponível em: http://www.bcc.org.br/fotos/galeria/024294. Acesso em: 01 nov. 2017.

UM virgem na praça. Direção: Roberto Machado. Rio de Janeiro: Roberto Machado Produções cinematográficas, Ipanema Filmes e Cinematográfica Equipe, 1973 [produção] 1 filme (102 min), 35mm, Cor.

UM Virgem na Praça. Filmow. Disponível em: https://filmow.com/um-virgem-na-praca-t113295/. Acesso em: 01 nov. 2017.

WILLIAMS, Linda. Hard core: power, pleasure, and the frenzy of the visible. Los Angeles: University of California Press, 1989.

Published

2020-12-18

How to Cite

CASTELO BRANCO, Pedro Vilarinho; SOARES DE SÁ ALVARENGA, Julio Eduardo. Cinema and popular pornochanchada consumption: from exploited nudity to female representations (1970). Faces da História, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 160–175, 2020. Disponível em: https://pem.assis.unesp.br/index.php/facesdahistoria/article/view/1750. Acesso em: 25 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos para Dossiê